Kippen hebben zeker een tong én neusgaten. De snavel heeft meer de fiunctie om het eten en drinken op te pikken en kan je dus zien als de lippen van het dier en door middel van de tong wordt het drinken of voedsel naar binnen verplaatst en naar binnen gewerktOp de tong zitten zelfs enkele smaakpapillen.
Een studie naar de smaakzin van kippen toonde aan dat zij hiervan slechts 24 hebben. Als je dit vergelijkt met bijv. een papegaai (300-400 smaakpapillen) en de mens (ca. 9000 smaakpapillen) kan wel worden gezegd dat kippen dus weinig smaak heben. Onderzoek heeft aangetoond dat kippen daadwerkelijk sacharine en zoete smaakjes als honing en aardbeien mijden. Sucrose en botersmaken hebben duidelijk hun voorkeur.
In mijn bron staan hele interessante wetenswaardigheden over dit onderzoek, dus als het je interesseert, klik er eens op.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja zeker! De tong zit gewoon in de bek. Als ze het warm hebben zitten ze met de snavel open om warmte kwijt te raken en kun je hem zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bek is snavel....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan ik zeker bevestigen! Als klein kind heb ik eens meegemaakt dat een kip "zijn tong uitstak". Hier schrok ik toen best wel van (achteraf was het wel komisch). Het heeft inderdaad met de warmte te maken, als een kip zijn snavel openzet en zijn tong laat zien lijkt het dus alsof ze haar tong uitsteekt naar je.