Als alle cellen van plant en dier ontstaan door celdeling, zijn dan alle cellen in de natuur even oud?

En zijn ze dan even oud als het ontstaan van het leven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat klopt. De kiemlijn is een lijn van "tot nu toe" onsterfelijke cellen die teruggaat tot de eerste levensvormen. De gameten, met name eicellen zijn bepalend. Het hele verdere organisme (somatische cellen) kun je zien als een constructie om weer nieuwe "onsterfelijke" gameten te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zou kunnen stellen dat alle materie even oud is, omdat de bouwstenen volgens Einsteins wet van behoud van energie, blijft alle materie bestaan, zij het dan in andere vorm. Dus celdeling kun je zien als het omzetten van bestaande bouwstenen in iets nieuws, waar energie voor nodig is.

Het enige dat ik me afvraag, is of de bouwstenen vanuit chaos vanzelf door een bepaalde interactie leven hebben gevormd en ik zal dan ook altijd kritisch blijven t.o.v. theorieen die gaan over de abiogenese.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet duidelijk hoe leven ontstaan is maar na het ontstaan is het volgens de evolutietheorie steeds aangepast aan de omgeving waarin het funtioneert. Een waarschijnlijk scenario is dat er eerst bacterieen waren en dat erneencelligen zijn ontstaan die steeds complexer werden. Daarna zijn er meercelligen ontstaan die uiteindelijk hebben geleid tot het leven zoals wij dat kennen. De cellen zijn niet voor alle organismen hetzelfde en zijn ook zeker anders ander heel vroeger. Er is niet echt een leeftijd aan te hangen. Sommige cellen bestaan misschien pas enkele duizenden jaren terwijl andere al miljoenen jaren onveranderd zijn.ze zijn zeker niet even oud en zeker niet evenoud als het ontstaan van het leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je beginpunt van een cel het best kan leggen op het tijdstip dat hij is gesplitst of dat hij ontstaan is door fusie. Dit laatste is bij een eicel die met een spermacel fuseert.

Op dat tijdstip gaat de inwendige tijdsmeting van een cel lopen. Dat gaat met telomeren. Een cel is geprogrammeerd om op zeker moment te sterven.

Je hebt het over 'de natuur'. Natuurlijk worden de eigenschappen die in een cel zitten, overgeërfd.
Bijvoorbeeld de eigenschap 'blauw ogen'. Maar een eigenschap is iets van een geheel andere orde dan een cel.
Net zoals een liedje van een andere orde is dan de cd waar hij op staat.

Het leuke is wel, dat via de vaderlijke lijn bepaalde eigenschappen worden doorgegeven. Dat gaat via het y-chromosoom.
Ook bestaat er een lijn via de moeder. Die loopt via het eigen DNA dat in de ribosomen zit. Die eigenschappen gaan van moeder op kind over.
Zo is dus na te gaan hoeveel oervaders en oermoeders er zijn.

Het antwoord op je vraag is dus nee, met het bovenstaande als verdere uitleg.