zwemmen de haringen in een grote school allemaal los van elkaar of botsen ze ook regelmatig?

Enorme scholen vissen.... zwemmen ze allemaal apart van elkaar hun eigen route of botsen ze ook wel eens tegen elkaar? Het ziet er altijd zo chaotisch uit... zit er een systeem in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

Volgens mij botsen ze niet. Vissen hebben in de huis een heel speciaal orgaan (zijlijn) dat de drukverschillen kan meten. Hiermee kunnen ze "voelen" hoe ver objecten van hun vandaan zijn. Ze amken er ook onderscheid mee welke vissen heel dichtbij zwemen en welke wat verder en in welke richting. Dit doen ze dus niet met hun ogen en kunnen dit zelfs in het donker.

Hierdoor zijn ze in staat om als één geheel een bepaalde kant op te zwemmen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wikipeadia: "Het zijlijnorgaan helpt de vis ook om botsingen te voorkomen, om zich in de waterstroom te oriënteren en om voedsel te lokaliseren. Blinde grottenvissen hebben bijvoorbeeld rijen neuromasten op hun kop, die blijkbaar worden gebruikt om voedsel precies te lokaliseren zonder dat het gezichtsvermogen nodig is. Killivisjes zijn in staat om met hun zijlijnorgaan de rimpels te detecteren die worden veroorzaakt door worstelende insecten die in het water zijn gevallen. Experimenten met pollak hebben aangetoond dat de zijlijn ook de sleutel is voor het bijzondere schoolgedrag van vissen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

vissen die in scholen zwemmen, functioneren als een geheel.. het zijn geen individuen zoals mensen zich gedragen... zij zijn werkelijk één... en botsen derhalve noot... hoe kun je nu botsen met jezelf...

net zoals ganzen trouwens of van die enorme groepen vogeltjes die als een geheel door de lucht vliegen...

ik zal je een geheimpje verklappen... mensen zijn ook geen individuen... al denken ze van wel... en daarom doen ze ook als individuen... omdat ze dat denken, snap je? en daarom botsen mensen tegen elkaar op velerlei manieren...

mensen zijn net zo min los van elkaar als haringen of vogeltjes of wat dan ook... mensen zijn één... maar dat beseffen de meesten nog niet...

sssst... niet verder vertellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldige filosofie +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@alterego het is geen filosofie... het is werkelijkheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een hele leuke visie, maar ik ben toch van mening dat ze op elkaar reageren en dat het lijkt alsof ze één groot organisme zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som, dat is ook zo, ze reageren zeer snel, tien keer sneller dan mensen, MAAR ALS EEN ORGANISME...
Het lijkt me dat net zoals in een drukke winkelstraat de vissen elkaar wel eens raken. Maar zolang ze maar bij mijn visboer terecht komen maakt het me niet zo heel veel uit hoe haringen zwemmen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een school vissen in open zee, die zwemt en wendt. Perfect synchroon als ogenschijnlijk een organisme. Voorin de school is de vissendichtheid het grootst. Je kunt je niet voorstellen dat vissen zich zo organiseren dat die structuur ontstaat. Hoe kunnen vissen dat voor elkaar krijgen? 2 onderzoekers beschreven drie eenvoudige regels. ‘De eerste is: zorg dat je niet botst met de vissen die dichtbij je zijn. De tweede: zorg dat je dezelfde richting opgaat als de vissen op middelgrote afstand, en de derde, zorg dat je naar andere vissen toegaat als je alleen zwemt.’

Of er nooit gebotst wordt staat niet vermeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik weet over die grote school. Waarom ze met elkaar niet botsen. Wat Ixinix ook zegt ze werken geheel. dan dus met 1 hersen. Ze doen allemaal op 1 hersen maar. net als de mieren hoe hun de werk doen. Is ook op een 1 hersen. Hoe dat ook wordt gezegd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze te glibberig en glad zijn om echt te kunnen botsen? ;)