Metselbijen leven slechts een korte periode, van maart tot eind mei. Ze zorgen voor de bestuiving van bloemen en planten. In vergelijking met honingbijen bezoeken ze meer bloemen per minuut, blijven gemakkelijker binnen het teeltoppervlak, vliegen bij lagere temperaturen en hogere windsnelheden en steken niet. De vrouwtjes hebben wel een angel maar ze gebruiken deze vrijwel nooit tegen mensen. Er bestaan in Nederland twintig verschillende soorten van.

Als bouwmateriaal gebruikt de metselbij leem dat met speeksel en water week wordt gemaakt en in de vorm van 2 mm grote kogeltjes naar het nest wordt gedragen. Daar wordt het dan als een soort cement verwerkt.
De vrouwtjes bouwen hun nesten in langwerpige holle ruimten zoals open voegen, gaten in kozijnen, onder dakpannen, verlaten keverholletjes en boomstronken.
In deze ruimten beginnen ze achteraan met een kleine ruimte die ze vullen met stuifmeel en nectar waarin vervolgens het eitje wordt gelegd. Daarna metselen ze deze ruimte dicht waarna het volgende eitje wordt gelegd op dezelfde manier. Zo metselen en bouwen ze door tot de hele ruimte is gevuld.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

een metselbij is een bij
Net als andere metselbijen is de bij solitair en bouwt geen kolonie. De metselbij legt ca. 10 broedcellen per holte. De eitjes worden afgezet in de broedcellen, ieder ei krijgt een voedselvoorraadje voor de uitgekomen larve. Nadat een ei is afgezet schermt het vrouwtje het af door een muurtje te 'metselen' waarna het volgende ei wordt afgezet. De jonge bijen vliegen pas het volgende jaar uit nadat ze zich uit hun schuilplaats hebben geknaagd.

De metselbij brengt verder geen schade aan een muur. De metselbij nestelt zich enkel in bestaande holtes.

Toegevoegd na 3 minuten:
De Rode Metselbij is de meest voorkomende metselbij. Met de eerste mooie dagen van het jaar vliegen deze bijen uit. Zij zorgen voor de bestuiving van onze bloemen, struiken en bomen.