Hoe zit dat nou met erfelijkheid en kleur van je haar (specifiek als je ouder wordt grijs of wit haar)?

haarkleur is erfelijk, maar is het verkrijgen van grijs of wit haar dat ook?

Neem ik graag mezelf als voorbeeld, zou je een inschatting kunnen maken in de kans op grijs haar of juist wit haar met de volgende gegevens:

Ik: middelblond (iets donkerder dan op de foto)
Bio-vader: lichtrood haar (overleden)
moeder: donkerblond en nu grijs

opa (vaders kant): had zelfde kleur haar als ik en had wit haar al op zijn 65e
oma (vaders kant): had grijs haar en is gestorven op haar 60e

oma (moeders kant): 92 geworden en nooit grijs of wit geworden.

opa (moeders kant): onbekend.

Ik weet dat dit geen exacte wetenschap is, maar meer met kansberekening te maken heeft.

Wie kan mij beter uitleggen hoe dat werkt met erfelijkheid en het krijgen van grijs of wit haar later. Hoe groot zou de kans zijn in dit geval dat ik wit haar krijg?

11 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Antwoorden (1)

Het uiterlijk van een organisme noemen je het fenotype. Je fenotype bestaat uit duizenden eigenschappen. Veel van die eigenschappen heb je geërfd van je ouders, zoals je haarkleur.
In elke celkern liggen chromosomen. Chromosomen bestaan voor een groot deel uit DNA. Deze stof bevat de informatie voor je erfelijke eigenschappen. Dit wordt het genotype genoemd.
Het ligt eraan welke erfelijke eigenschappen in jouw genotype zitten. Daar hangt van af of je snel grijs wordt of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sterredag
11 jaar geleden
ja en hoe groot is de kans in bovenstaand voorbeeld om snel wit te worden, dat is dus de vraag zeg maar :)