Als er een DNAprofiel van de dader is gemaakt en er is ee DNAprofiel dat daarmee vergeleken moet worden, hoe doet men dat?

Dus met welke techniek vergelijken onderzoekers de DNA profielen?

Toegevoegd na 2 uur:
okee, alvast bedankt voor de reacties. maar wat een DNA profiel is, hoe je deze isoleert, vermenigvuldigt ect. weet ik. ik zou alleen graag willen weten hoe de database heet die hier in NL/EU gebruikt wordt en de naam van de software die de vergelijking uitvoert.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Reddie
12 jaar geleden
Dat kun je navragen bij het Nederlands Forensisch instituut (NFI).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jha was ik zo wel van plan, Wand op inet is het niet te vinden. Mvg

Antwoorden (2)

het dna profiel is net iets als de streepje code. Als iemand zijn dna is vast gelegd dan staat dat in een computerprogramma en dat programma is instaat om het profiel te vergelijken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat weet ik, maar welke programma`s worden daar voor gebruikt?
ronron1212
12 jaar geleden
Die zijn niet te koop. Dat is speciaal geschreven en gemaakt voor de organisaties die dit gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat snap ik ook xd ik zou alleen graag de naam willen weten van deze software en database die hier in NL gebruikt worden:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op de website van het NFI. Daar staat het allemaal.
Een makkelijke manier is om het DNA eerst te dupliceren. Dit gebeurt meestal met bacteriën uit heetwaterbronnen omdat bij hoge temperaturen de DNA-strengen uit elkaar wijken.

Als er dan genoeg DNA gedupliceerd is, zodat het monster niet wordt verspild tijdens een fout ofzo, wordt er bijvoorbeeld met DNA-gelelectroforese een bandenpatroon gemaakt.

Toegevoegd na 48 seconden:
Van de eventuele dader wordt ook DNA afgenomen en dit wordt gedupliceerd en wordt een gelelektroforese op losgelaten. Als de bandenpatronen matchen, spreken we van ""identiek"" DNA.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelelektroforese (zie ook die link)

Toegevoegd na 3 minuten:
Je ziet dat in mijn plaatje, banen 1 & 10 hetzelfde zijn. Dit zijn ijkbanen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je ziet dat in mijn plaatje, banen 1 & 10 hetzelfde zijn. Dit zijn ijkbanen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar ook banen 6,7 lijken zeer veel op elkaar. Hier wordt dan extra onderzoek naar gedaan. Denk wel, dat dit maar een klein stukje DNA is dat wordt bekeken dmv restrictieenzymen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee, deze data wordt vergeleken met de data die in een database staat, en dit vergelijken gebeurd software matig. nu is mijn vraag hoe heet deze database en hoe heet de software die hier voor gebruikt word?. Mvg.
Reddie
12 jaar geleden
Het is buiten de vraag, maar enige correctie op je verhaal.
Het dupliceren van DNA gebeurt bij vrij lage temperatuur.
Eerst wordt het DNA verwarmd tot 92 graden. De twee strengen laten dan los. Dat is ook de bedoeling, anders kan het niet gedupliceerd worden.
Dan wordt alles afgekoeld tot 45 graden, zodat de losse
strengen gedupliceerd worden.
De DNA strengen worden dan met een knipstof in stukjes
geknipt op een specifieke basevolgorde, bv. GATTC.
De stukjes DNA tussen al die baseparen zijn allemaal verschillend.
Met elektroforese worden die dan "gesorteerd" op
lengte. De frequentieverdeling van die groepjes vormen dan het DNA-"profiel".
(Alberts: Molecular Biology of the Cell)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reddie: Leuk om te weten! Ik dacht alleen dat de bacterien die het dupliceren juist op hoge temperaturen werkten?? Of is dit niet uniform?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het over PCR he? ik lees;
Schematic drawing of the PCR cycle. (1) Denaturing at 94–96 °C. (2) Annealing at ~65 °C (3) Elongation at 72 °C.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even aanvullen... :-) Het zijn geen bacteriën die de DNA dupliceren (althans levende bacteriën), maar enzymen verkregen uit bacteriën. Thans thermofiele bacteriën wiens enzymen hoge temperaturen kunnen verdragen. En dan nog iets over wanneer er een match wordt gevonden. Geen enkele zichzelf respecterende DNA-analist zal zeggen dat twee monsters "identiek" zijn. Hooguit dat deze "niet van elkaar te onderscheiden zijn" (een complete DNA-profiel is véél te groot om het geheel te vergelijken, men werkt met de stukken DNA die het beste met elkaar te matchen zijn, vandaar de nuance)
Het is dan aan een rechter om te oordelen of het bewijs sterk genoeg is om een juridische uitspraak te doen.