Treed er merkbare spieradaptatie op als je naar een gebied reist waar de zwaartekracht sterker is dan 9.81 Newton?

Hallo GV'ers,

Vaak gaan duursporters een paar weken voor een wedstrijd hoog in de bergen trainen. In de bergen is er minder zuurstof, dus maakt je lichaam meer rode bloedlichamen, zodat er efficiënter zuurstof opgenomen kan worden.
Je lichaam adapteert zich dan aan de situatie en een paar dagen nadat je weer op zeeniveau bent neemt het aantal rode bloedcellen weer af, maar als je in die paar dagen een duur-wedstrijd hebt, heb je er nog steeds profijt van.

Nu vroeg ik me af of dit ook voor je spieren geld. Zoals de meeste mensen nu wel weten is de aarde niet rond, maar sferoïde. Hierdoor is de zwaartekracht op sommige plekken in de wereld sterker. In nederland is de gemiddelde zwaartekracht / valversnelling 9.81 Newton / meter per seconde.
De zwaartekracht op de noordpool of zuidpool zal rond de 9.9 Newton liggen denk ik. Dat komt, omdat deze plekken dichter bij de binnenste kern van de aarde liggen.

Als je dus vanuit Nederland, één jaar naar de noord/zuid-pool reist, en je gedraagt je daar precies hetzelfde als in Nederland en doet geen krachttraining, zullen je spieren zich dan zodanig adapteren dat je er hier in Nederland weer tijdelijk profijt van hebt?

Dit ben ik niet van plan ofzo hoor, maar ik vroeg het me gewoon af.

Ik hoor het graag!

mvg,
Elija

Toegevoegd na 3 uur:
Ik merk dat ik mijn vraag niet goed heb gesteld. Ik bedoel meer: Treed uberhaupt wel adaptatie op bij zo een verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zekers. Kijk naar voorbeeld andersom naar geen zwaartekracht zoals Andre Kuipers nu heeft. Die moeten trainen om spieren te trainen en botafbraak zoveel mogelijk tegen te gaan. Dit lukt maar ten dele je lichaam past zich snel aan. En astronauten moeten dan ook dagen aansterken als ze weer terug komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een verschil van 9.81N naar 0N is wel veel groter dan 9.81 naar 9.9N.

Antwoorden (1)

Verschil in zwaartekracht is 1% niet echt merkbaar
Ik ben 95 kilo hier en 96 kg daar
Geen significant verschil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat dacht ik ook al, maar opzich zou je wel ''sterker'' terugkomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoelde je niet 950 N hier en 960 N daar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
960Newton? Dan zouden we (als het ineens zo zou zijn) nu in één keer, boem pats dood zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou er niet merkbaar sterker van worden. als je hier 1 kilo aan zou komen zou je hetzelfde verschil krijgen.