Waarom zijn de meeste fruitsoorten zoet en is de grapefruit bitter?

Hoe komt de grapefruit aan die bittere smaak in tegenstelling tot vaak die zoete smaak bij andere soortem fruit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Het beste antwoord

Fruitsoorten zijn niet per definitie zoet, wat denk je van citrusfruit? Een citroen, limoen en vaak ook sinaasappels kunnen uitgesproken zuur zijn. De grapefruit is ontstaan door het kweken van een nieuw soort vrucht en ze hebben daarvoor een pompelmoes en een sinaasappel gekruisd. Hij is in Jamaica ontstaan en werd tot aan het eind van de 19 de eeuw als sierplant gecultiveerd. Pas daarna begon men de vruchten ervan te eten.
Door het kruisen van verschillende soorten fruit, kan een andere smaak ontstaan en in dit geval is de smaak- zoals bij alle citrusvruchten zuur- en neigt ook naar een enigszins bittere smaak.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt aan de boom waaraan de fruitsoort groeit. Wist je trouwens dat banaan geen fruit is maar een noot?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Banaan een noot? :S
Wikipedia: 'Een bananenplant of bananenboom is in werkelijkheid een kruid, 's werelds grootste kruid (kruidachtige). Volgens de tuinbouwkundige definitie wordt de banaan echter tot de groenten gerekend. Volgens de culinaire definitie is het echter een vrucht, omdat de banaan als nagerecht dan wel als tussendoortje wordt gegeten'. Maar waar jij het idee van haalt dat hij onder de noten valt is mij een raadsel...En mijn insziens zeer onjuist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En die opmerking over dat de smaak veroorzaakt wordt door de boom waaraan de vrucht groeit, verdient ook een min