Kunnen alle hondenrassen met elkaar kruisen?

Alle honden zijn na mijn mening afstammelingen van de hond en hebben als wetenschappelijke naam Canis Lupus familiaris. Dus in mijn ogen zouden alle hondenrassen zich met elkaar moeten kunnen kruisen en vruchtbare nakomelingen kunnen voortbrengen.

Maar nou heb ik vandaag al voor de 4e keer gehoord dat dit niet voor alle rassen geld.

Natuurlijk snap ik dat je een Chihuahua teef niet kan kruisen met een Husky Reu. Dan ontploft de Chihuahua :$.
Maar zou het andersom wel kunnen?

En dan heb ik het alleen over of het biologisch mogelijk is, niet zo zeer of die Chihuahua er bij kan.
(stel je zou de sperma injecteren, kunnen er dan vruchtbare nakomelingen voorkomen?)

Toegevoegd na 1 minuut:
het eerste woord 'hond' moet natuurlijk wolf zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
11.2K

Het beste antwoord

Het benoemen van rassen is een puur menselijke (kunstmatige) bezigheid op uiterlijke kenmerken (die ook van binnen kunnen zitten, uiteraard). Wat een ras een ras maakt, wordt dus door een groep mensen bepaald en heeft geen wetenschappelijke basis - vroeger vonden ze grote honden misschien mooier en fokten ze daar op door, nu zijn ook van die kleine ratachtige beestjes in trek, dus ook daar wordt op geselecteerd.

Wat wel een wetenschappelijke basis heeft - hoewel niet helemaal onbetwist - is de indeling van soorten. In principe wordt een soort gedefinieerd door het feit dat een mannetje en vrouwtje binnen die soort vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen, zoals je in je vraag ook noemt.

Alle hondenrassen behoren tot de soort 'hond'. Dus alle hondenrassen kunnen in principe met elkaar kruisen. Door het vele doorfokken op uiterlijke kenmerken zijn er in zeer 'pure' rassen echter allerlei afwijkingen binnengeslopen. Sommige (veel?) rassen lopen een groot risico op aangeboren aandoeningen die veel pijn en een vroege dood kunnen veroorzaken. Het zou mij niet verbazen als sommige rassen zo doorgefokt zijn dat ze niet meer vruchtbaar zijn. Maar dan ook met geen enkele andere hond meer, niet binnen en niet buiten het ras.

Verder zijn paarden en ezels om eerder genoemde reden verschillende diersoorten. Zij kunnen samen nog wel nageslacht krijgen (paardenpapa + ezelmama = muilezel, paardenmama + ezelpapa = muildier), maar dat nageslacht is doorgaans zelf onvruchtbaar. Het is dus een doodlopende weg. Toch komt het wel eens voor dat een muilezel een levensvatbaar jong krijgt, maar dat is bij hoge uitzondering (zie laatste bron).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net wat ik alles al wilde aanhalen,zelfs dat van de paarden en de ezels wilde ik aanhalen maar je was me voorbeeldig voor.
En idd,zelfs onder katten die elkaar in de natuur nooit zouden tegenkomen,maar dat door toedoen van de mens wel doen,kunnen met elkaar jongen voordbrengen,zoals een leeuw en een tijger die ze Lijger noemen.
Als ander voorbeeld zijn ondertussen ook al jongen van de ijsbeer en grizzly bekend.
Wat ik wel weet over het kruisen van zeer grote honden met zeer kleine honden,is dat de jongen een zeer grote kop kunnen hebben met een brede muil,een lang lijf met zeer korte dikken pootjes en hangoren waar ze met hun voorpootjes over vallen of er op trappen,de mannetjes slepen tijdens het lopen zelfs hun penis over de grond.
Is geen zicht maar er is meer,deze honden hebben het zwaar omdat zij veelal problemen hebben met hun ademhaling omdat lange luchtwegen fel ingekort zijn door uiterlijk een korte hals,maar innerlijk zijn de luchtwegen lang en samengepropt in een te korte ruimte.
Komt nog bij dat ze altijd gewrichts en kruisbandproblemen zullen hebben.
Ik denk dat ik met vooral dit laatste de vraag van de vraagsteller beantwoord heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt akelig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder, viridiflavus. Ik heb op radio e.d. inderdaad wel dingen voorbij horen komen over de houdbaarheid van 'soorten', maar nog nooit de concrete redenering erbij gehoord. Mijn antwoord was inderdaad gebaseerd op de biologielessen in vervlogen dagen.

Andere antwoorden (2)

je zegt het al, het gaat om rassen, niet om verschillende soorten.
rassen kunnen onderling kruisen en vruchtbare nakomelingen voortbrengen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar was ik ook altijd zeker van, maar ik heb toch al meerdere malen gehoord dat het niet kan.
Misschien weet je waarom mensen dit denken?
Waardoor die misvatting is ontstaan?
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb er nog nooit van gehoord, maar het lijkt me sterk.
rassen kan je onderling kruisen, dat is een wet van meden en perzen.
de raarste bakerpraatjes doen de ronde, daar kan dit ook nog wel bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een beetje op internet aan het zoeken en ik kan tussen veel rassen kruisingen vinden, maar tussen erg grote en erg kleine honden niet. Als het kan waarom zijn ze er dan niet of kan ik ze in ieder geval niet op internet vinden? Ik ben het met je eens, zo is het mij ook altijd geleerd, maar ik zou het graag zeker weten, misschien is er wel iets waardoor het niet kan.
Ik bedoel de meeste bakkerspraatjes zoals jij ze noemt, zijn meestal wel ergens op gebaseerd.
Rieneke1
12 jaar geleden
ook ik ben op zoek gegaan, en ik vind hetzelfde als jij: een jack russel moet je niet willen kruisen met een sint-bernard.
theoretisch zou het moeten kunnen, maar in de praktijk stuit dit op praktische bezwaren ivm de grootte van de pups.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kleine Aziatische vrouw kan ook kinderen krijgen van een enorme Nederlandse man. De baby's van de vrouw zullen in de baarmoeder niet de verwachte lengte hebben als dat de Nederlandse man met een Nederlandse vrouw kinderen zou krijgen. Pas na de bevalling zullen deze kinderen (als ze de genen van hun vader kregen) langer worden. Ik denk dat dat bij de meeste hondensoorten ook wel zo is of dat er een vroeggeboorte is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is ooit weleens een (hart van nederland volgens mij) een vrouw geweest met een yorks teefje waar een rottweiler op was gekropen. de dierenarts stond er enorm van te kijken en had het nog nooit meegemaakt. het is puur geluk geweest dat de york toen drachtig is geworden van de rott volgen zijn zeggen. de york droeg 1 pup (wel xxl) met het de kleuren van de rott. heb gezocht of ik nog wat kon vinden over de uitzending, maar helaas. (is ook behoorlijk wat jaren geleden!)
misschien dat een betere speurneus hier nog wat over kan vinden?
Rieneke1
12 jaar geleden
mijn hemel euca, wat een combi, dat is nog een kunst op zich geweest zeg! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet ineens aan de labradoodle denken. En de meeste rassen zijn juist ontstaan via toevallige kruisingen, die verder 'uitgefokt' werden.
Het is niet per definitie zo dat alle variëteiten van een soort kunnen kruisen.
Misschien zou je honden kunnen zien als een soort ringsoort, alleen zijn de verschillende hondenrassen ontstaan door domesticatie en menselijke selectie in plaats van door natuurlijke selectie.