kan je als je nooit hebt gerookt, verslaafd raken aan nicotinekauwgon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het zou kunnen maar ik denk dat de kans uiterst klein is. Juist de bijzonder snelle opname in de bloedsomloop zorgt voor het kortstondige gelukzalige gevoel als je een trek neemt. Vrijwel onmiddellijk na die trek bereikt de nicotine je hersenen. Via de slijmvliezen van de mond werkt ook snel maar de opname van stoffen verloopt toch iets geleidelijker. Overigens is het effect van nicotine maar een onderdeel van de beleving van het roken. Ook andere stoffen in de tabak, de sensatie van rook in de longen en een kortstondig gebrek aan zuurstof in de hersenen geven een prettig gevoel, waardoor de verslaving in stand wordt gehouden.

Wel is het vooral de nicotine die onthoudingsverschijnselen geeft bij stoppen, en als je rookt gebeurt dat ettelijke malen per dag, reden om er weer een op te steken. Nicotinekauwgom en pleisters kunnen net het heftigste van die onthoudingsverschijnselen de kop indrukken. Daar zijn die middelen dan ook precies voor bedoeld. De smaak van die kauwgom is overigens ook niet om naar huis te schrijven maar ik denk dat dit is om ze onaantrekkelijk voor kinderen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan. En je kunt ook verslaafd raken aan nictoinekauwgom als je wel ooit hebt gerookt.

"Verslaving' vind ik echter altijd een groot woord ; hooguit vind je iets (of het effect van iets) ZO lekker, dat je het wilt blijven gebruiken, maar puntje bij paaltje is er altijd maar één die die keuze maakt, en dat ben je zelf. Maar ja, je kunt jezelf uitstekend aan nicotinekauwgom wennen ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, omdat als je rookt je niet verslaafd raakt aan het roken zelf maar aan de nicotine in de sigaret, kauwgom is daarom ook geen goede manier om van roken af te komen omdat je dan evengoed nog verslaafd bent aan de nicotine.