Waarom krijgen mensen kippevel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/kippevel.11224
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij deze vraag hoef je niet eens te zoeken om te weten dat ie al eens eerder gevraagd moet zijn.
Bovendien kun je volgens mij elke willekeurige quest, of kijk, of faqt open slaan om deze vraag tegen te komen.
En dan heb ik nog niet eens gecheckt wat je tegenkomt als je op wikipedia "kippenvel" intypt....

Het beste antwoord

Kippenvel zorgt ervoor dat je haren (indien aanwezig) rechtop gaan staan. Het is een overblijfsel uit de tijd dat de mens nog behaard was. Door het rechtop staan van de haren wordt de luchtlaag beter vastgehouden, waardoor de vacht beter isoleert tegen kou.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ lol ....indien aanwezig...prachtig

Andere antwoorden (3)

Als je naar je arm kijkt zie je daar allemaal kleine haartjes. Onder de huid zitten aan die haartjes kleine spiertjes. Die spiertjes zetten als je het koud krijgt de haartjes rechtop. Zouden die haartjes langer zijn geweest dan zou er lucht tussen blijven zitten en die lucht die isoleert.
Door kippenvel te krijgen zou je het (als aapmens) minder koud krijgen.

Het heet kippenvel omdat, als je een kip geplukt hebt, eenzelfde soort huid-structuur overblijft. (denk ik, wil je het zeker weten moet je misschien een in het etymologisch woordenboek kijken, daar staat de herkomst van woorden in)
fremar
12 jaar geleden
Hierdoor krijgt men koude rillingen, en ziet de huid eruit als die van een geplukte kip of, zoals in het Duits en Engels, een gans. Daar heet kippenvel dan ook respectievelijk Gänsehaut en goose bumps.

Het effect treedt op bij het voelen van koude of bij bepaalde emoties, zoals angst of diep ontzag. Deze emoties dragen ook bij aan kippenvel bij het beluisteren van indrukwekkende muziek. Het wordt veroorzaakt door kleine spiertjes die samentrekken, waardoor de haren rechtop gaan staan. Deze samentrekking wordt veroorzaakt door het autonoom zenuwstelsel, waardoor kippenvel niet kan worden onderdrukt..

Toegevoegd na 3 minuten:
Kippenvel komt alleen voor bij zoogdieren met een vacht, waaronder dus ook de mens. De reactie bij dieren heeft als functie om warmte vast te houden bij koude, maar ook om het dier groter te doen lijken teneinde een mogelijke vijand af te schrikken. Bij de mens is kippenvel een evolutionair overblijfsel en heeft het voor zover bekend geen functie meer.

De Latijnse (medische) term luidt cutis anserina. Anser is Latijn voor gans. Het Latijnse horrere, dat de oorsprong is van het woord horror betekent zoiets als rechtop staan en verwijst naar kippenvel..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen krijgen kippenvel omdat ze het koud hebben of ze een hevige emotie hebben.