Is er een diervriendelijke manier om de populatie van kraaien en eksters te verminderen?

Vroeger zag je overal musjes en spreeuwen maar nu zijn het voornamelijk die grote vogels. Rovers zijn het en ze peuzelen graag een nestvlieder van een kleiner soort op. Dat is de natuur en ik zal de kraai of ekster nooit kwaad doen, maar soms moet je de natuur een handje helpen.

Ik heb de gemeente deze vraag ooit voorgelegd maar geen antwoord gekregen.

De eieren verwisselen voor nepeieren? Lijkt me geen uitvoerbaar plan.

Wat wel en hoe krijgen we dat landelijk voor elkaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuur = Natuur, daar dien je niet zelf mee te bemoeien, dat doen gespecialiseerde instanties wel. En met de kleinere vogels in Nederland gaat het trouwens over het algemeen prima, dat jij ze minder ziet, betekend niet dat ze er niet zijn. En om dan direct de grotere vogels de schuld te geven, terwijl het hoogstwaarschijnlijk aan andere factoren zal liggen... Gevaarlijk. Laat dit nou maar over aan de instanties, die houden de vogelpopulaties in de gaten en weten waar ze het over hebben. En geniet van kraaien en eksters, kijk eens een keertje goed naar ze, ze hebben zeer leuke gedragingen, misschien hebben ze voor jou niet de knuffelfactor, ze zijn vaak wel erg interessante vogels.
Rieneke1
12 jaar geleden
spreeuwen zie je hier nog volop.
dat de mussen het slecht doen ligt complexer; ze hebben moeite voedsel te vinden, maar vooral nestgelegenheid ontbreekt.
denk niet dat kraaien en eksters hier grote invloed op hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad rieneke! Als je de mussen wilt helpen, instaleer een nestkast: http://www.vogelbescherming.nl/winkel__fun/webwinkel_/q/varcat/6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een keer gezien dat zo'n grote ekster een piepklein musje te grazen nam en dat was zo zieleig. Daarom koppel ik de mussenschaarste (de vogelbescherming heeft geconstateerd dat er stukken minder van zijn dan 10 jaar geleden) ook een beetje aan de hoeveelheid kraaien en eksters. Het komt ook omdat er onder dakpannen geen ruimte meer is voor de mussen om nestjes te maken en omdat er minder broodkruimeltjes worden gestrooid? Allemaal volgens de vogelbescherming hoor. Maar bedankt voor het meedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net in het nieuws: Mussen meest getelde vogel.
Rieneke1
12 jaar geleden
roland, wat leuk!
hier in het westen zie je ze helaas niet veel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is zeker goed nieuws, maar zitten ze dan allemaal in het oosten des lands? ;-) Hier (omgeving A'dam) strooi ik ook genoeg voer, maar geen mus te bekennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PS: is er ten opzichte van verleden jaar een stijging in het aantal mussen waar te nemen? Of werd dat niet gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben uit het westen naar het oosten des lands verhuisd en heb me verheugd verbaasd over de hoeveelheid musjes.
Nu woon ik wel in een wijk waar alle tuinen omgeven zijn door (gewone)heggen waar ze in zitten te kwetteren. Deze heggen mogen niet worden weggehaald en/of vervangen door andersoortige omheining. De mussen hebben het hier zichtbaar naar de zin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk vooral eens bij de zoekfunctie, links bovenaan de pagina. Vele malen is deze vraag al gesteld, alhoewel in andere bewoordingen. Maar als je 'kraaien' of 'eksters' intypt
kun je deze vraag wel verwijderen.

Het beste antwoord

De Mussen en Spreeuwen Populaties zijn niet afhankelijk van het aantal kraaien dat er zijn en ook niet van dat wat kraaien doen. Het is bewezen dat het enkel de mensen zijn die de leef,nest,en eetmogelijkheden van mussen en spreeuwen ondermijnd.Ga maar eens na hoe spreeuwen en mussen eten en hoe zij nestelen en eten en wat zij eten. En merk dan op wat mensen allemaal doen om net dit tegen te gaan door de leefgebieden van de kleine vogels weg te doen,tegen spreeuwen bestaan er echte boemkanonnen die enkel luid knallen met de bedoeling de spreeuwen weg te jagen zodat ze niet aan fruit en kersen zitten,maar buiten kersen en fruit laat de mens voor de spreeuwen ook niks anders over.Het zijn ook de mensen die alles zo toe bouwen dat de mus geen nest en eetgelegenheid meer heeft,mussen eten insecten,maar een lap gras zonder bloemen dat insecten aantrekt?en dat om de halve maand kort gemaaid word?Wat kan de mus daar nog doen om te overleven?
Vraag,waar licht natuurlijk gewijs,daar bij de kraaien de schuld?
Goed,kraaien eten vlees en jonge mussen,maar kraaien eten ook friet met mosselen,jij ook?
Kraaien eten ook affal dat mensen op straat smijten,is daar ook iets van jou bij?
Kraaien eten ook dode dieren die door mensen in hun auto worden doodgereden,zoals honden,katten,konijnen,egels en eekhoorns en meer. Is daar iets van je pa bij of iemand die jij kent die auto rijd? Ik weet van mij niet want ik rij geen auto.Wat ik maar zeggen wil is,de mensen geven aan de kraaien alle kansen en dat door hun eigen toe doen.En aan mussen en spreeuwen werden alle kansen ontnomen en ook dit door toedoen van mensen,niet door toe doen van kraaien,maar van mensen. Daarom in het niet aan de kraaien te moeten verdwijnen,één dode kraai is er ook ene die verdwijnt hé? Nee,het is aan de mensen om ervoor te zorgen dat hetgene dat verdwenen is terug te halen,en dat zijn de eet,en broed en nest,en eet en leefmogelijkheden van de mussen en de spreeuwen,en zo en om zo, het natuurlijke evenwicht tussen kraaien en spreeuwen en mussen te herstellen. Mensen... Niet kraaien...Maar mensen maken kapot,dat deze mensen het nu maar eens herstellen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Ik wil ook geen dode kraaien maar minder kraaien! En dan eigenlijk met het idee dat de musjes dan terug komen, maar het is niet zo simpel als het lijkt. Meer broedgelegenheid voor de mus is inderdaad het proberen waard want de ouderwetse plekjes onder de dakpannen zijn zo goed als verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je antwoord in twee delen: Op mijn beurt dank ik jouw voor je begrip,want zoals jij zelf zegt:"de ouderwetse plekjes onder de dakpannen zijn zo goed als verdwenen." Aan de andere kant wil je geen dode kraaien maar minder kraaien, wil je er aan denken dat die kraaien die dood zijn zijn echter die kraaien zijn die minder zijn.
Wat je vooral moet weten is dat kraaien en ook exters vooral bosvogels zijn,en waar mensen bossen wegkappen om plaats te maken voor wegen en huizen,en overlopende vuilbakken containers en stortplaatsen,dan ja,dan ruilen de kraaien en exters de verdwenen bossen in voor dit,net zoals de meeuwen die aan de kust thuis horen,waarom zijn er meeuwen in de stad? Omdat de mensen het in de stad voor de meeuwen aantrekkelijk maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is echter nog iets dat je moet begrijpen,en dat is dat er ook zonder kraaien en exters de mussen zullen verdwijnen en zoals je zelf al aangaf komt dit door het wegvallen van de ouderwetse broedplaatsen van de huismus die verdwenen zijn door toedoen van mensen die met de mussen geen rekening houden als zij nieuwe huizen bouwen, en daar hebben kraaien en exters toch niet voor gezorgd hé?
Wil je geen dode kraaien maar minder kraaien? Plant een boom,vraag aan je vrienden en vriendinnen het zelfde te doen en geef zo aan de kraaien hun bos en zo hun leefomgeving terug want kraaien en exters nestelen vooral in bomen omdat zij bosvogels zijn ,dan gaan de kraaien daarheen,en zijn de mussen van kraaien vrij.
Mussen zijn struik en heg en haag vogels.
En als mensen voor de mussen niks doen en alles maar zo laten gelijk het is maar alle kraaien doden of alle kraaien zelfs uitroeien???
Ook dan gaan de mussen verdwijnen omdat hun broedplaatsen weg zijn.
Zo zie ik dus de oplossing door twee dingen te doen:
1) In de buurt een bos neer zetten zodat de kraaien en exters daarheen kunnen,en mussen zo van kraaien vrij en van exters vrij zijn zijn.
2) De mussen hun oude of gelijkaardige nestplaatsen en nestgewoontes maar ook hun struiken heggen en hagen maar ook hun bloemen terug geven,waarom bloemen? Vanwege de insecten die daar op af komen en die door mussen worden gegeten,maar dit alles in wel nodig zodat de mussen zich daar kunnen terug trekken en daar zo voor eventuele kraaien,en niet te vergeten,ook voor katten veilig zijn,en zoals bekent zijn het mensen die in de stad katten houden hé,want katten worden niet door kraaien en exters geroepen, maar katten vangen wel volwassen en jonge mussen.
Een kraai pakt wel eens een gewonde of een dode mus,die ze ook een vogel voor de kat noemen dus.
Een kraai pakt echter geen gezonde volwassen mus,katten doen dit wel.
Al aan gedacht???...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor uw uitgebreide antwoord

Andere antwoorden (1)

Voer geven, dat de vruchtbaarheid doet afnemen of verdwijnen en dat een paar jaar volhouden, zodat de populatie vermindert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hele slechte manier, je propt de dieren helemaal vol met troep en zorg voor (tijdelijke) onvruchtbaarheid.
Dit moet wel het laatste zijn wat je zou willen als dierenliefhebber!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ook zorg je dan voor een afname van vruchtbaarheid van andere dieren die de kraaien opeten. Je stopt vergif in het ecosysteem en dit heeft onoverzienbare gevolgen.