In een boom is de buitenste rand "spinthout". Dit is het jonge hout en bevat relatief veel water. In ieder geval meer dan het kernhout. Wanneer het hout verdampt, krimpt het spinthout meer dan het kernhout, daarom trekt het in tegengestelde richting van de jaarringen krom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat daar de jaar ringen het langste zijn. Stel dat een jaar ring per cm 1 mm krimpt, zal het aan de buitenkant meer krimpen dan de binnen kant.