Klopt het dat er van bepaalde dieren meer mannetjes geboren worden, zo ja, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Dat er bij de diersoort 'mens' meer jongens worden geboren dan meisjes, heeft ook (vooral - denk ik) een cultureel maatschappelijke oorzaak. In de Quest van december 2011 stond daar een uitgebreid artikel over.

Hieronder kloppen de cijfers mogelijk niet helemaal; ben de betreffende Quest kwijt. Maar het gaat even om het principe.

Wereldwijd ligt het gemiddelde op 103 geboren jongens tegenover 100 geboren meisjes. In China ligt die verhouding veel schever; 115 tegenover 100. Dit komt door de eenkindspolitiek, zeker nu het sinds de vorige eeuw mogelijk is om het geslacht van een nakomeling te weten voor hij wordt geboren. Vanwege culturele waarden (die over de hele wereld voorkomen) willen veel mensen mannelijke nakomelingen, liever dan vrouwelijke. China vult met haar inwoners een zesde van de wereldbevolking, dus dat trekt het gemiddelde voor de soort mens aardig omhoog.

Verder zijn er nog andere manieren; in landen waar je wel meer dan een kind 'mag' krijgen (in China geloof ik tegenwoordig ook weer), zullen gezinnen die het krijgen van een zoon belangrijker vinden dan het krijgen van een kind, stoppen met voorplanten als de zoon eenmaal geboren is. Dus als het eerste kind al een zoon is, dan hoeft er geen tweede kind meer te komen. Als het eerste kind een meisje is, dan zal het ouderpaar doorgaan tot er een zoon geboren is. Toenemende welvaart versterkt dit gedrag; waar welvaart toeneemt, daalt het aantal kinderen per gezin doorgaans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de mens dit zelf kan beinvloeden staat los van de vraag of dit van nature het geval kan zijn.
Dat kan namelijk inderdaad. Dat van nature de sterfte onder jongens groter is dan onder meisjes, wordt gecompenseert door een iets groter aantal jongens dan meisjed bij geboorte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar ik zie in de vraag nergens staan of het 'van nature kan'. De vraag is: klopt het dat er van bepaalde dieren meer mannetjes geboren worden; mijn antwoord: jazeker, bij de mens. Daar weet ik het van. Anderen weten het ook en ook van andere diersoorten; ik niet.
Vervolgens is de vraag: hoe komt dat? Een mechanisme bij de mens is zoals door mij in het antwoord beschreven. Ik heb daarbij ook niet gezegd of het wel of niet kan door sturing vanuit de genen of iets dergelijks. Want daar weet ik het niet van. Als je dan naar de totale cijfers kijkt, per land en wereldwijd, vind ik het erg aannemelijk dat het voor een groot deel wordt bepaald door menselijke keuzes.
En dat van die compensatie is een reden, maar legt nog niet uit hoe dat fysiologisch dan in zijn gang zou moeten gaan. cestbiencovitz gaat daar wel op in, daar zou ik ook graag meer over lezen.

Andere antwoorden (4)

Als dat zo is dan is er niet één bepaalde oorzaak.

Bij krokodillen is het bijvoorbeeld afhankelijk van de temperatuur van de eieren, of het mannetjes of vrouwtjes worden. Dus of de eitjes uitgebroed zijn of alleen gelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey E, als je mijn bijdragen niet kan waarderen, dan hoef je niet meteen te gaan minnen op mijn antwoorden hoor. Temeer omdat mijn antwoord gewoon klopt. Je noemt geen specifieke diersoort, en als er een diersoort is waarbij er meer vrouwtjes of meer mannetjes zijn, dan heeft dat in elk van die soorten zo hun eigen oorzaak. Bij de mens heeft dat blijkbaar te maken met het Y chromosoom, en bij krokodillen met de temperatuur van de eieren.
Maar joh, zelf weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb helemaal geen min gegeven!
Op theoretische gronden is dat onwaarschijnlijk. Als dat zo is dan is het namelijk voordelig voor een vrouwtje om vrouwelijke nakomelingen te krijgen en ongunstig om mannelijke nakomelingen te krijgen omdat de kans dan groot is dat zonen zich niet voortplanten (ze overleven niet, of er is teveel concurrentie om vrouwtjes). Elk gen dat dan weer de balans naar een vrouwelijke nakomeling laat doorslaan is dan gunstig voor het reproductief succes van het vrouwtje.

Deze redenering gaat net zo goed op voor de vrouwtjes. Er zijn wel wat bizarre uitzonderingen, zoals sluipwespen waarvan de mannetjes parasieten zijn van vrouwtjes van dezelfde soort, die scheve geslachtsverhoudingen hebben, maar door de bank genomen zal er over de hele populatie genomen een 1:1 verhouding zijn.

Op het niveau van het individu kan het wel zo zijn dat het gunstig is om een mannetje dan wel een vrouwtje te produceren, een volgroeid dominant volwassen vrouwelijk hert zal grotere en sterkere jongen kunnen produceren en deze nakomelingen maken later een goede kans een harem te verzamelen (Bambi). Omgekeerd zullen kleinere hindes eerder vrouwelijke nakomelingen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de mens schijnt het zo te zijn dat er meer mannetjes geboren worden.
Als verklaring wordt gegeven dat het y-chromosoom lichter is, waardoor de betreffende zaadcel sneller is en meer kans maakt de eicel te bevruchten dan de zaadcel met het x-chromosoom.
Als nut daarvan wordt gewezen op het verlies van mannen bij uitoefeningen van bepaald activiteiten. Bij oorlog bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, bij de mens bijvoorbeeld. Waarom dat zo, heeft te maken met het gegeven dat er in de vruchtbare leeftijd evenveel mannen als vrouwen moeten zijn. Dan is het nodig (en dat verschilt in detail over de wereld) dat er meer jongens geboren worden. Ten eerste omdat kleine jongetjes zwakker zijn dan meisjes. In het eerste levensjaar sterven er meer jongens dan meisjes. Vervolgens leven jongens riskanter met meer doden tot gevolg. En zo omstreeks het 22e levensjaar zijn de aantallen gelijk. Om later door te schieten naar een enorm vrouwenoverschot. Maar omdat de vrouwen emanciperen (lees meer mannen dingen gaan doen) emancipeert ook het doodgaan en nemen in de tijd gezien de sterftecijfers van de vrouwen toe.