Hoe krijgt een dolfijn koters?

Heeft iemand ooit een dolfijn getekend? Hoe krijgt een dolfijn koters, waar zit dat en hoe moet ik dat tekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2K
ronron1212
12 jaar geleden
Kleintjes bedoel je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bedoelt kleintjes, alleen bij mensen zijn het koters xD.

Antwoorden (2)

Een dolfijn is een levendbarend dier, dus de jongenkomen door de vagina ter wereld.
Op dezelfde manier vindt ook de bevruchting plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Tuimelaar is op een leeftijd van 6 tot 10 jaar geslachtsrijp. Dat betekend dat ze zich voort kunnen planten. Op deze leeftijd krijgen de mannetjes en vrouwtjes belangstelling voor elkaar. Dit begin van het paren kan met een enorme stoei - en knuffelpartijen. De paring kan het hele jaar door plaatsvinden. Een mannetje kan aan het water proeven of er een vrouwtje in de buurt is die zich wil voortplanten. Het vrouwtje vertoont ook duidelijk gedrag als ze zich voort wil planten. De paring vindt onderwater plaats, buik tegen buik.

Na een draagtijd van 12 maanden vindt de geboorte plaats onder water. De geboorte bij dolfijnen vindt in een andere volgorde plaats dan bij andere zoogdieren het geval is. Eerst komt de staart en als laatste het hoofd. Af en toe wordt een jonge dolfijn met het hoofd eerst geboren en ook dat kan goed gaan. Toch schuilt er een gevaar dat het jong wil gaan ademhalen en dus kan verdrinken tijdens de bevalling. Binnen een aantal uren na de geboorte verliest de moeder de nageboorte. De navelstreng breekt af tijdens het laatste gedeelte van de bevalling. In het begin is er bij de jonge dolfijn nog een bobbeltje te zien op de plaats waar de navelstreng gezeten heeft. Langzamerhand wordt dit een deukje. Dat is de navel. Dit is bij de volwassen dieren goed te zien.
De eerste periode na de bevalling blijft bij dolfijnen erg spannend. Het is belangrijk dat de moeder haar jong beschermt en regelmatig zoogt. Het bouwt zijn afweersysteem op via moedermelk. Na de geboorte is het altijd afwachten hoe de moeder het jong beschermt en hoe de andere dieren gaan reageren. Als het jong ouder word gaat hij steeds vaker zelf op onderzoek uit. Na een paar weken zal de moeder toelaten dat andere dieren dichterbij komen. Op den duur zullen andere dieren het jong meenemen en voor hem zorgen. Andere dieren vervullen dan een "Tante - functie".

Geboortestrepen:
Als we het jong goed bekijken kunnen we de eerste paar weken een aantal strepen zien op het lichaam. Dit noemen we ook wel de geboortestrepen en die verdwijnen vanzelf. De strepen worden gevormd omdat het jong opgevouwen ligt in de baarmoeder.
Het verschil tussen mannen en vrouwen is bij dolfijnen moeilijk te zien. Er zit vrijwel geen verschil in grootte of vorm van het lichaam. Het verschil is zichtbaar op de buik: bij een vrouwtje zien we een spleet. Bij een mannetje zit er onder de spleet ook nog een gaatje.