Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er muggensoorten in nederland die erg op de tijgermug lijken?

ik heb een mug gezien in huis met zwart-wit gestreepte pootjes,ik was helaas te laat met mijn fotocamera.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, de wintermug.
De wintermug is een 4 – 7 mm groot insekt met lange poten. Hij lijkt op Petaurista hiemalis die 4 – 5 mm lang wordt en die in Europa zeer talrijk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die lijkt er toch helemaal niet op?!

Andere antwoorden (1)

Bij een controle zijn afgelopen juli op een industrieterrein in Oss enkele exemplaren van de Aziatische tijgermug aangetroffen bij een importeur van gebruikte banden. Vorig jaar werden ook op drie plekken in Noord-Brabant muggen en larven aangetroffen bij importeurs van gebruikte banden.
De muggen kunnen ziekten overbrengen op mensen of dieren, maar in Nederland zijn nog geen exemplaren aangetroffen die drager zijn van ziekteverwekkende virussen of parasieten. De tijgermug komt oorspronkelijk uit Azië maar komt inmiddels ook voor in andere delen van de wereld, waaronder Zuid-Europa.

Het is in principe dus mogelijk dat je een ongevaarlijke Aziatische tijgermug gezien hebt. Die zien er zo uit:
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding