Bestaan er in de vissenwereld óók voorbeelden van monogamie...?

Deze vraag natuurlijk in 't kader van Dierendag...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Jazeker, en zijn tientallen vissoorten die bekend zijn om het monogaam zijn.

lees een volledig artikel er over in het engels:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15191228
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1017/S1464793103006304/pdf

Biol Rev Camb Philos Soc. 2004 May;79(2):351-75.
Monogamy in marine fishes.
Whiteman EA, Côte IM.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik vond het volgende:

Anarrhichthys ocellatus is een soort zeewolf die voorkomt in het noorden van de Grote Oceaan, de Zee van Ochotsk en van de Aleoeten tot aan Californië. Deze zeewolf heeft een meer langgerekte vorm dan de zeewolven van het geslacht Anarhichas. De kleur is meestal grijs of bruin, soms groen. Op de flanken hebben ze lichtomrande, donkere, ovale vlekken. Jonge vissen zijn vaak oranje gekleurd. Deze zeewolf heeft geen buikvinnen. Net als de andere zeewolven heeft Anarrhichthys ocellatus relatief lange grijptanden en korte stompe maaltanden om schelpdieren mee te kraken.
Anarrhichthys ocellatus leeft aan rotsachtige kusten op een diepte tot 220 meter onder het wateroppervlak. Hij voedt zich hoofdzakelijk met schelpdieren en andere ongewervelde dieren en ook vissen. Overdag houdt de vis zich schuil in een rotsspleet en 's nachts gaat hij foerageren. Deze zeewolf is zeer plaatstrouw. Verder zijn er aanwijzingen dat deze vis monogaam is waarbij beide ouders hun broedplek bewaken (uitzonderlijk bij vissen).

Toegevoegd na 3 minuten:
En deze:

Neolamprologus leleupi
Deze relatief vreedzame vis is alleen tegen overtallige jongen en ongewenste vrouwtjes enigszins agressief. De bak kan het beste ingericht worden met stenen zodat holen ontstaan. De vis graaft niet in de bodem.

Als voer wordt alleen levend voer geaccepteerd.

De kweek is redelijk eenvoudig. De vis is monogaam. De eieren worden afgezet in holen, waarbij het vrouwtje de eieren en de jongen bewaakt, terwijl het mannetje de verdediging van het territorium op zich neemt. De jongen zijn enigszins gevoelig voor waterverontreiniging. Ze zijn groot te brengen met Artemia-naupliën.

Toegevoegd na 4 minuten:
En de Franse keizervis (zie bron)

Toegevoegd na 6 minuten:
En de Tanganyika (zie bron)

Pfff er zijn er veel meer dan ik dacht. Goeie Vraag zeg! Nooit bij stil gestaan dat er zoveel monogame vissen zijn!