Bij een bepaalde temparatuur gaat deze dood. Bij een bacterie is dat 100 graden, bij een cel zou ik het niet weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eiwitten ontleden en voor de cel belangrijke processen stoppen daardoor. De cel gaat dan dus dood, vooral ook omdat de mitochondriën geen ATP meer aanmaken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Op de extremofielen (organismen die onder extreme omstandigheden kunnen blijven bestaan) na is het voor vrijwel alle cellen met 70-8- graden Celsius einde oefening.
Als het het menselijk lichaam betreft beschouwt men 42+
graden als mogelijk letaal.
Het hangt echter erg af van het soort cel welke temperatuur deze kan verdragen. Bij de mens coaguleren (bloed) eiwitten bij 42+ graden en dan stopt dus de zuurstof- en brandstofvoorziening door het bloed van het lichaam.