Het zou beter zijn paddestoelen te snijden pv te plukken, dat snap ik niet, de myceliumdraden zitten toch onder de grond?

Ik weet dat je eigenlijk niet mag plukken = stroperij en dat je kennis van zaken moet hebben, maar soms groeien e in eigen tuin, bv weidechampignon.
Een paddenstoel is het vruchtlichaam. Een appelboom gaat toch ook niet dood na plukken? Of een aardbeiplant, waarom dan snijden?

Toegevoegd na 3 uur:
In het wel of niet strafbaar zijn ben ik NIET geinteresseerd

Wel in mijn vraag. Dit nav pollewop, die dit op gv schrijft.
" Als je een paddestoel gewoon afbreekt komt er het volgend jaar geen nieuwe paddestoel voor terug. Als je hem afsnijdt met een scherp mesje vlak boven de grond komt er wel een nieuwe paddestoel voor terug."
Elders op GV kwam ik het ook tegen. En dat is dus de vraag: waarom snijden, waarom komt een vruchtlichaam niet terug bij plukken??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergelijkt wel bomen/planten met schimmels...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je héél goed weet hoe je eetbare soorten kunt onderscheiden van gelijkende niet-eetbare soorten.

Het beste antwoord

Bij het plukken heb je ook de kans net de myceliumdraden waaruit de paddenstoel is gegroeid mee te nemen. Omdat paddenstoelen erg gevoelig zijn voor de juiste bodemstructuur, moet je zorgen dat je deze bodem zo min mogelijk verstoord, wat je dus doet door ze te snijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, nu snap ik het!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha,dank je,nu weet ik het ook.
Ik zei toch dat ik het ook wilde weten,maar ik vond het maar nergens.

Andere antwoorden (2)

Over waarom snijden en niet plukken heb ik niks gevonden,allemaal spreken ze over plukken.
Over de strafbaarheid ervan vond ik oa wél het volgende,hou je vast:
van den Berg

@ 14 Joost

De Flora- en faunawet beschermt op geen enkele wijze paddestoelen. (De journalisten schrijven vaak maar wat op!). Het plukken van paddestoelen kan nooit een overtreding zijn van de ff-wet. En paddestoelen worden door geen enkele wet beschermd.

Paddestoelen kun je plukken als ze groeien op eigen grond of als je toestemming hebt van de eigenaar. Als het gemeentegrond is dat is de APV van toepassing. Staat hier niets in over het plukken van paddestoelen: ga je gang! De politie kan je niets maken. Als het particuliere grond betreft en je plukt zonder toestemming van de eigenaar dan betreft het een economisch delict. Niets meer en niets minder.

Tot zover de juridische gevolgen van paddestoelen plukken. Zelf ben ik ook een gepassioneerd paddestoelenplukker!

12 OKTOBER OM 12:28

En wat er onder bovenstaande tekst staat ga ik hier niet bij zetten,dat mag je op de site zelf lezen,dat maak ik liever niet openbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ben ik gaan kijken op die site, maar ik kon eigenlijk niet vinden wat je 'liever niet openbaar' maakt? Staat niets geks toch? Daarbij, als je er een linkje naar zet is het eigenlijk al zo goed als openbaar toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Jerovanja. Bedankt voor de moeite, maar het is geen antwoord op de vraag. Juist om discussie over strafbaarheid te voorkomen, vermelde ik het in mijn vraag.
Jammer, want nu lijkt de vraag beantwoord, terwijl ik nog geen antwoord heb:-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Morana,jij hebt daar een heel goed punt,via die openbare link is heel die site al openbaar...
Goed,Als je niks kon vinden over iets "geks" dan zal ik dat wat na mijn geplaatste uitleg er verder nog staat,hier nog effe bij zetten,hou je vast:
"a
zelfs de vliegenzwam is eetbaar, je gaat er wel van hallucineren, in Rusland koken ze er soep van en mannen gaan er gezellig een weekendje buiten slempen met die soep, ik zou het maar niet doen toch…
de vliegenzwam heet vliegenzwam omdat het rode vlies bestrooid met suiker een probaat vliegendoodmiddel is" En wat vind je daar nu van,nog altijd niks geks???
Of is dit voor jouw een leuk weetje dat in orde is zo?
Ik bedoel maar hé?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cypertje?oei?
ja,nu zie ik het pas.
Wat ik uit jouw vraag onthouden had was namelijk het volgende:"Ik weet dat je eigenlijk niet mag plukken = stroperij en dat je kennis van zaken moet hebben"
Vandaar ook dit antwoord dus.
Maar nu ik nog eens nakijk zie ik het volgende:"Toegevoegd na 3 uur:
In het wel of niet strafbaar zijn ben ik NIET geinteresseerd" Tja,dit had ik dan blijkbaar overzien omdat ik te zeer met al het andere bezig was.
Sorry daarvoor,had ik ook daarop gelet dan had ik enkel het eerste deel van mijn antwoord gegeven,dat over het enkel spreken van plukken dat ze overal doen,en nergens vond ik iets over snijden en waarom dat dan wel of niet beter zou zijn dan plukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste cypertje,precies het antwoord op deze vraag ben ik ook op internet aan het zoeken geweest,maar ik kon niks vinden,overal spreken ze maar over plukken.
Ik ben wel blij met jouw laatste toevoeging.
Ik kijk vol spanning uit naar alle antwoorden want ik wil het antwoord ook heel graag weten.
ik vind dit trouwens een zeer goede een leerrijke vraag.
Daar mogen vele mensen je voor bedanken,ik voorop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat nu ondertussen wel al geregeld is: Op deze manier is de discussie over strafbaarheid toch wél al van de baan,nu hoeft niemand meer te gokken over "strafbaar of niet?" het juiste antwoord staat er nu. Al weet ik nu dat dit niet jou bedoeling was,waarvoor nog eens mijn sorry,maar ja,het staat er nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Jerovanja. Ehm, nou, ik vond het niet echt opzienbarend nieuws dat er paddestoelen zijn waarvan je kan hallucineren, ik dacht dat we dat allemaal wel wisten?
Informatie over de groene knolamoniet waarvan je dood kan gaan zou misschien iets meer op het randje zitten, maar ook dat is voor veel mensen algemene kennis (en verstandig juist, want wie weet pluk je anders wel de verkeerde)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jerovanja, no problem. T is meer dat dit vaker gebeurt, in het algemeen, waardoor ik soms ogenschijnlijk wel, maar in feite geen antwoord krijg. Het is absoluut niet persoonlijk hoor en ik waardeer je gegoogel:-)
Wel heb ik over dit verschijnsel in een andere vraag gesteld.
Over de strafbaarheid had ik nl al veel gelezen, vandaar..Enne vliegenzwammen....die gebruik ik maar niet, haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Morana,dat over die vliegenzwammen lijkt idd niet echt opzienbarend,ik weet wel dat dit nieuws voor velen nieuw nieuws is,zo ook voor de kleutertjes van 10 jaar geleden die vandaag tot de jeugd behoren,en vooral voor hen is dat huisje van Kabouter pinnemuts zeer goed bekend en goed beschreven,en als zij nu vandaag hier lezen dat net deze vliegenzwam toch niet zo giftig is als gedacht?En dat je daarvan juist vrolijk gaat hallucineren gelijk dat is bij een stickie of bij het paddenlikken?Ja,dan is de grens die nog maar een béétje verder ligd niet meer zo ver,zoals zovele andere padenstoelen die daar ook groeien.En bijna alle jeugd probeert graag dingen uit die ze beter kunnen laten,is het niet?
Het was dus voor hen dat ik het hier niet wilde zetten,voor jouw deed ik het nu wel.
Ik weet dat de jeugd zig niet echt met koken bezig houd en dus niet echt een reden hebben naar een uitgebreide paddenstoelenen site te gaan,maar hier op Goeie vraag komen ze wél,en vooral de stickierokers en de paddenlikkers onder hen vinden deze bijkomende info over de hallucinogene vliegenzwam,nauw,goed om weten,denk je ook niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cypertje? Dank je voor jouw geruststellende woorden,ik voel me met mijn vergissing niet meer zo alleen nu,ik las dit over die strafbaarheid die blijkbaar toch niet zo strafbaar blijkt?,wél voor de eerste keer,vooral daardoor ook dat ik er helemaal door in beslag genomen was,begrijp je?
En daardoor jouw "geinteresseerd "(Niet) geinterceert" Dat (niet) overzien had.
Een paddenstoel kan men niet vergelijken met appels en peren, een paddenstoel is een sporenplant die onder de schimmelachtige vallen, een paddenstoel is dan ook geen vruchtlichaam maar een schimmel.

Paddenstoelen hebben een wijdverbreid wortelnetwerk, op het wortelnetwerk kunnen in klimaat gunstige periodes meerdere schildpadden groeien, bij verstoring van het wortelnetwerk komt er slechts 1 paddenstoel boven de grond en die heb jij dan net geplukt.

Toegevoegd na 3 uur:
Tweede alinea, tweede zin staat per abuis schildpadden, dit moet uiteraard paddenstoelen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik al pluk, pluk ik alleen ergens waar er al veel van zijn, bijv weidechampignon, nevelzwam.
Maar: de vraag is: waarom snijden ipv plukken. weet je dat toevallig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn,schildpadden???
Ik dacht dat we het hier over paddenstoelen hadden?
Hoe komen nu deze schildpadden daar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie het foutje bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn,
Je kunt schildpadden ook niet met paddenstoelen vergelijken nog ze eraan linken.
Hier,ondertaande link,dat zijn schildpadden. http://members.multimania.nl/landschildpadjes/photoalbum.html