Het zou beter zijn paddestoelen te snijden pv te plukken, dat snap ik niet, de myceliumdraden zitten toch onder de grond?

Ik weet dat je eigenlijk niet mag plukken = stroperij en dat je kennis van zaken moet hebben, maar soms groeien e in eigen tuin, bv weidechampignon.
Een paddenstoel is het vruchtlichaam. Een appelboom gaat toch ook niet dood na plukken? Of een aardbeiplant, waarom dan snijden?

Toegevoegd na 3 uur:
In het wel of niet strafbaar zijn ben ik NIET geinteresseerd

Wel in mijn vraag. Dit nav pollewop, die dit op gv schrijft.
" Als je een paddestoel gewoon afbreekt komt er het volgend jaar geen nieuwe paddestoel voor terug. Als je hem afsnijdt met een scherp mesje vlak boven de grond komt er wel een nieuwe paddestoel voor terug."
Elders op GV kwam ik het ook tegen. En dat is dus de vraag: waarom snijden, waarom komt een vruchtlichaam niet terug bij plukken??

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij het plukken heb je ook de kans net de myceliumdraden waaruit de paddenstoel is gegroeid mee te nemen. Omdat paddenstoelen erg gevoelig zijn voor de juiste bodemstructuur, moet je zorgen dat je deze bodem zo min mogelijk verstoord, wat je dus doet door ze te snijden.

Over waarom snijden en niet plukken heb ik niks gevonden,allemaal spreken ze over plukken. Over de strafbaarheid ervan vond ik oa wél het volgende,hou je vast: van den Berg @ 14 Joost De Flora- en faunawet beschermt op geen enkele wijze paddestoelen. (De journalisten schrijven vaak maar wat op!). Het plukken van paddestoelen kan nooit een overtreding zijn van de ff-wet. En paddestoelen worden door geen enkele wet beschermd. Paddestoelen kun je plukken als ze groeien op eigen grond of als je toestemming hebt van de eigenaar. Als het gemeentegrond is dat is de APV van toepassing. Staat hier niets in over het plukken van paddestoelen: ga je gang! De politie kan je niets maken. Als het particuliere grond betreft en je plukt zonder toestemming van de eigenaar dan betreft het een economisch delict. Niets meer en niets minder. Tot zover de juridische gevolgen van paddestoelen plukken. Zelf ben ik ook een gepassioneerd paddestoelenplukker! 12 OKTOBER OM 12:28 En wat er onder bovenstaande tekst staat ga ik hier niet bij zetten,dat mag je op de site zelf lezen,dat maak ik liever niet openbaar.

Bronnen:
http://www.nrc.nl/thuiskok/2010/10/11/pluk...

Een paddenstoel kan men niet vergelijken met appels en peren, een paddenstoel is een sporenplant die onder de schimmelachtige vallen, een paddenstoel is dan ook geen vruchtlichaam maar een schimmel. Paddenstoelen hebben een wijdverbreid wortelnetwerk, op het wortelnetwerk kunnen in klimaat gunstige periodes meerdere schildpadden groeien, bij verstoring van het wortelnetwerk komt er slechts 1 paddenstoel boven de grond en die heb jij dan net geplukt. Toegevoegd na 3 uur: Tweede alinea, tweede zin staat per abuis schildpadden, dit moet uiteraard paddenstoelen zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100