Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit het met de hondsdolheid onder de vossen in NL momenteel?

Ze rukken namelijk enorm op de laatste jaren, en ik zie ze werkelijk overal vandaag zag ik er een s' middags in het centrum van Huizen ( 40.000 inwoners).

Ik wil dus graag weten of er op dit moment veel vossen met rabiës besmet zijn, aangezien er zoveel vossen zijn ( zowel in de stad als in de natuur) en ik een hondje heb die ik regelmatig los laat in het bos .

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het kan, specifiek 't Gooi.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
755

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Rabiës wordt in Nederland bij vossen sinds ongeveer 1990 niet meer inheems geacht, zodat de kans rabiës op te lopen door een vos uiterst klein is. In Nederland is rabiës bij vossen het laatst in 1987 in Zuid-Limburg geconstateerd. Sindsdien worden er jaarlijks honderden vossen afkomstig uit alle windstreken door het CDI onderzocht. Daarbij is sindsdien geen enkel geval van rabiës meer aangetoond. Dat komt omdat sinds een aantal jaren de wilde vossen immuun gemaakt worden door het uitleggen van speciaal aas met een vaccin ('orale vaccinatie').
Ook in Duitsland en België wordt de laatste jaren veel gedaan aan orale vaccinatie zodat ook in de grensgebieden de kans op rabiës zeer klein is.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord, bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding