Welke bloemen bestuiven wespen?

Volgens mij bestuiven ze niets, ik zie ze nooit in een bloem, ze voelen zich alleen maar aangetrokken tot mensen lijkt wel. Wat voor nut heeft een wesp (zodat ik ze kan leren waarderen)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloemen bestuiven geen insecten; het zijn de insecten die bloemen bestuiven! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh nee! En ik weet niet hoe ik dit kan corrigeren! Doet de moderator dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze zin is grammaticaal prima hoor. Alleen is het onderwerp 'wespen' en heb je een ietwat ongebruikelijke volgorde. Niets aan de hand!

Antwoorden (4)

Wespen eten andere insecten, en leven daarvan. Zonder wespen zou je enorm veel last van vliegen en muggen hebben.

Je beseft hopelijk dat het denken in termen van 'nut'erg vreemd is, en suggereert dat je aanneemt dat iets of iemand alles op aarde heeeft gemaakt en een functie heeft gegeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wespen bestuiven in ieder geval de wespen-orchissen (Zie link).
Verder vangen ze andere insecten als voedsel voor hun larven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wespen komen op bijna geen bloemen.
Uitzonderingen zijn de Wespenorchis, knopig Helmkruid, Hedera, japanse reuzenduizendknoop en nog wat andere soorten waar ze soms een beetje op vliegen.
Wespen vangen enorm veel insecten, vooral vliegen.
Normaal heb je geen enkel last van wespen, alleen de laatste generatie in het seisoen zijn soms vervelend, omdat die vaak op zoete dingen af komen zoals fruit, limonade, ijsjes e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe bestuiven wespen niet.
Bijen en hommels zijn daar in gespecialiseerd en brengen de stuifmeelkorrels naar de stempel van de stamper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T.o.v. van wespen zijn bijen en hommels specialisten zonder dat ze het weten, alleen al door het feit dat ze neerstrijken op bepaalde bloemen en de manier waarop ze de stuifmeelkorrels zonder dat ze het weten transporteren. Natuurlijk kun je over het woord soebatten, maar dat wordt ook wel wn genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak geen denkfouten, alleen denken anderen soms van wel, maar die begrijpen dan de essentie weer niet.
Dus blijven oefenen.