Mag maïs wel vele malen na elkaar op dezelfde grond verbouwd worden?

Weet dat er aardappel moeheid bestaat maar geldt dit niet voor maïs?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
13.5K

Het beste antwoord

Het mag wel. Maar elke boer weet wel dat je het niet 5 jaar achterelkaar kan verbouwen alle voedingsstoffen zijn dan uit de grond die de mais nodig heeft. Dus komt er een ander gewas op :) En heelveel velden enzo worden Verhuurd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Daarom rouleren ze de akkers ook.

Paar jaartjes mais, paar jaartje grasland (bijv.veeteelt), paar jaartjes graan, paar jaartjes aardappelen enz.
natuurlijk mest (dierenontlasting) kan je alleen over grasland gooien, dan herstellen alle voedingsstoffen weer.
Wanneer eetbare gewassen op het land staan, kan je alleen kunstmest gebruiken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nee hoor, dat hoeft niet. kleine (hobby) boeren gebruiken echte mest. In de winter, als de laatste gewassen uit de grond zijn even flink wat goede verse mest in de grond doen en het is weer klaar voor het volgende jaar.
Waar ik woon wordt er ieder jaar mais verbouwd op dezelfde plak grond.
Ik heb nog nooit iets anders gezien.
Ga er wel vanuit dat de grond van te voren wordt bewerkt.
En volgens mij is het ook mais voor veevoeder van te maken.
12 jaar geleden
veel mensen doen kennis af in de bijbel tot onzin . in de oudheid was er een stelregel als wet. Iedere 7 jaar moest het grondstuk braak blijven liggen vanwege rust aan de grond te geven . Vele heden blijven maar planten de grond verarmen , en zeker niet goed steeds het zelfde produkt . het ene graansoort of groente neemt meer stof a uit de grond en ander meer b . door te spreiden blijft de grond redelijk optimaal sterk ook tegen ziektes , en verarming van de grond . tevens is gemengd laten opgroeien met gereguleerde verdeling in de tuin ideaal om insecten of bepaalde schade brengende dieren weg te houden . Dus er zit een systeem in de natuur en grond structuur een code die we niet goed kennen. opvallend laatste onderzoek was dat mensen die met hun handen in de grond werken gelukkiger zijn als een goede baan op kantoor . Dus de krachtige eigenschappen van aarde kennen we niet . Dieren die ziek zijn eten aarde , en uit onderzoek blijkt o.a dat klei een intelligente stof is . En soort anti biotica die slechte en goede bacterieen kan scheiden . interessant is dat de mens gewoon te weinig weet , ook over oude wetgevingen en hun doel . Daardoor is de mens vervreemd van de natuur en natuurwetten , en is de natuur uit zijn evenwicht.
Om een goed product te krijgen is om de wetgeving en regels van de natuur te eerbiedigen en de wetgever . Om de 7 jaar een jaar braak laten liggen is 1 deel. Opvallend is dat een grondstuk wat lang braak heeft gelegen zijn grond is verrijkt , door bladeren compost , en rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit mag gewoon.
Er is geen wet in Nederland die dit verbied.

Ik ken boeren die wel 7 a 8 jaar mais verbouwden op hetzelfde stuk land.
Maar in die tijd kon men onbeperkt mengmest (gier) uitrijden wanneer men wilde.
De grond werd enorm opgefokt.

Tegenwoordig is er nog een beperkt uitrijverbod.
Als men mengmest uitrijd moet deze gelijk ondergewerkt worden.

Zodoende zal men meer met kunstmest moeten werken.

Nou heeft een boer niet altijd de keuze,om van teelt te verwisselen.
Sommigen hebben te weinig land.
En als men het land een jaar braak laat liggen,dan zal men voer (mais) moeten bijkopen.

Maar het beste is gewoon,na enkele jaren mais verbouwd te hebben,het land een jaar niet te gebruiken.
Meestal wordt het dan ingezaaid met gras.

Dit kan men in de zomer weer een paar keer maaien.

En in de herfst wordt het dan omgeploegd om in de winter tot rust te komen.