Ik slik wel eens kauwgum door, blijft dit echt 7 jaar in mijn buik?

ik wil heel graag weten of dit waar is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (7)

Onzin, alles verteerd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Met verteerd bedoel ik dat het niet 7 jaar in je blijft, misschien een wat ongelukkige woordkeuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad een zeer ongelukkige woordkeuze vriend,want niet alles verteert,want kinderen slikken ook wel eens een knikker in en dat verteerd ook niet,die verlaat gewoon de binnenkamer via de uitlaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meisje met haarbal in buik,ja,ik heb het gezien,dank je voor de link. Dit fenomeen heb ik op TV ook al eens bij een kameel gezien,die had een haarbal kameel haar van 20 kilo in haar maag. Een mens met deze ziekte kan beter een kat zijn,een kat braakt zijn haarballen weer uit,Maar ja,een haarbal van veertig bij twintig centimeter groot en 4,5 kilo???
Dat ophoesten zal dan toch een ietsje moeilijker zijn vrees ik.
Is kauwgom doorslikken gevaarlijk?

Kleine kinderen mogen over het algemeen nog geen kauwgum van hun ouders. Bij het inslikken van de kauwgum zouden de darmen verstopt raken. In hoeverre is dit waar?

In het spijsverteringskanaal kan kauwgom relatief weinig schade aanrichten. Kauwgom is gemaakt van gom met smaak-, kleur- en zoetstoffen. Het maagzuur haalt er alle verteerbare stoffen uit. Dit zal bij kauwgom suiker zijn en een paar smaakstoffen. Het lichaam breekt de gom niet af, ondanks de extreem zure maaginhoud en verteringsenzymen. Omdat kauwgom goed kneedbaar is, passeert het zonder veel problemen de maag en de darmen om uiteindelijk in de wc te belanden.

Langzaam
Kauwgom passeert wel langzamer dan andere voedingsmiddelen die we innemen. De kans dat kauwgom aan de binnenkant van de maagzak vastplakt, is klein omdat daar altijd een vloeistof aanwezig is. Net als in je mond als je op kauwgom kauwt.

Verstopte darmen
Er zijn uit de medische literatuur wel gevallen bekend waarin mensen die enorme hoeveelheden (een paar pakjes per dag) kauwgom inslikken, uiteindelijk met een verstopte darm te maken krijgen. Zeker als je ook andere onverteerbare dingen hebt doorgeslikt zoals haar. In je darmen gaat alles aan elkaar kleven, waardoor een opstopping in de darmen veroorzaakt wordt.

Wachten met kauwgom
Jonge kinderen begrijpen dit allemaal nog niet. Bovendien zijn ze in deze leeftijdsgroep geneigd van alles in hun mond te stoppen, van zand tot speelgoedpoppetjes. Daarom is het toch beter om kinderen pas kauwgom te geven als ze wat ouder zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kauwgom wordt niet verteerd, dus het verlaat intact je lichaam...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt kauwgum doorslikken. Het hoofdbestanddeel van kauwgum is weliswaar onverteerbaar, maar onze maag weet daar wel raad mee. De maag zal ermee doen wat hij met alle onverteerbare dingen doet: ze via het spijsverteringskanaal verder door het lichaam schuiven tot ze via de natuurlijke weg verdwijnen. Maar let wel, het is niet aan te raden om de ene na de andere kauwgom weg te werken. Want als je grote hoeveelheden kauwgum doorslikt, kan zich in de dikke darm een prop vormen die de darm afsluit en operatief verwijderd moet worden. Maar een enkel kauwgummetje dat in de maag verdwijnt kan geen kwaad.

Bronnen: aladin.bibliotheek.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar nee, dat blijft geen 7 jaar in je buik zitten.
Het is een fabeltje dat het doorslikken van kauwgom gevaarlijk zou zijn omdat je maag of je darmen zouden samenplakken.
De gom waarvan de kauwgom gemaakt is, is niet verteerbaar en verlaat na enkele dagen ongewijzigd het lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk maar zo, hoe weten ze dat een stuk kauwgum die uiteindelijk uitgepoept is, daar 7 jaar heeft gezeten?

Alsof er iemand is geweest die op 1 januari 2000 een stuk kauwgum heeft doorgeslikt en op 1 januari 2007 zijn drol gaat analyseren en dan het stuk kauwgum van 7 jaar geleden tegenkomt?

Met andere woorden, echt een fabeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Juist!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fabeltjeskrant,ja,daar zou zo'n nieuwsbericht over die 7 jaar wel eens kunnen instaan.Maar in het echte leven kan dit niet,echt niet.
De reden volgens mij,waarom kleine kinderen (nog) geen kougom mogen hebben,is eenvoudigweg omdat kinderen wel eens door zich te verslikken,en die kougom dan uit hun mond valt gewoon weer dat ding in hun mond steken,gelijk waar het ook in op op lag,zelfs al viel het op een hondendr...dan steken ze die kougom terug in hun mond. (Heb ik zelf al eens mogen zien,echt waar) of tijdens een spel waarbij hun kougom in de mond in de weg zit en ze hun kougom dan maar ergens neerleggen,gewoon die kougom uit hun mond halen en ergens neer leggen,om hun kougom daarna gewoon weer in hun mond te steken,zelfs al viel die kougom in de zandbak dan nog steken ze die in hun mond,en dit met alle zand, microben en bacterien erbij,en ook een kougom die niet van hen is,en die ze tijdens het spelen in de zandbak vinden,onder het zant,dan nog steken zie die met smaak in hun mond. Zelfs zijn kinderen zo dat als ze een kougom beu zijn dat ze die gewoon uit hun mond nemen en het weg geven aan een ander kind,en ja,stel dat dit ander kind dan ziek word hé?door een besmettelijke kinderziekte of zo?Daarom dus,mogen kleine kinderen (volgens mij) (nog) geen kougom hebben,en dat vind ik zeer ok zo.