Wat is anders in de structuur of van de 'bevestiging' van de huid van die mensen bij wie de huid een stuk flexibeler (lees rekbaarder) is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Ik denk dat deze vraag eigenlijk nog zeer breed is en dat mogelijk mijn antwoord niet geheel is wat je zoekt al is het in mijn optiek WEL een antwoord is op je vraag.

Er is bijv het feit dat sommige vrouwen enorm veel striae overhouden als "aandenken" van hun zwangerschappen en andere veel minder of helemaal niets.

Een verloskundige heeft mij eens verteld dat ze bij ALLE vrouwen die ze tot dan toe had gehad nog nooit een vrouw had gezien die >35 jaar was op het moment van de eerste zwangerschap MET striae, die hadden allemaal NIKS.

Dat schijnt te komen omdat het bindweefsel dan al zo is verslapt dat het meerekt en niet scheurt dus daardoor krijg je niet van die lelijke strepen EN gaat het rekken dus makkelijker.

Ik weet niet of jij met rekbaar nog meer rek in gedachten had maar het vel op de buik van een zwangere vrouw rekt echt op tot vele keren het originele oppervlak, dus dat kan bij vrijwel iedereen.

Maar bij echt oude mensen met van die "hangvellen" aan hun armen is het denk ik zelf ook een verslapt bindweefsel verhaal
amigo
12 jaar geleden
de bevestiging zal bij elke huid hetzelfde zijn.
de rekbaarheid zit m namelijk in het bindweefsel (collageen) en elastine vezels.

sommigen huiden zijn flexibel omdat ze flubberig zijn (de bekende wapperende onderarm van oma's) maar je kan ook een huid hebben die jong en stak is en flexibel is omdat het rekbaar is en netjes op zijn plek blijft zitten. (het is maar hoe je het zelf opvat dus) :)

de huid kan zijn elasticiteit verliezen door oorzaken zoals oa
-ouderdom (rimpeltjes)
-letsel (litteken, brandwonden)
-schade door invloeden van buitenaf (zon is daar een bekend voorbeeld van)
-ziekte/aandoening (oa Ehlers-Danlossyndroom)
-oorzaken van binnenuit (roken bv)
-het te snel oprekken van de huid (Striae bv door zwangerschap)

er zijn heel veel factoren (geslacht, leeftijd, erfelijke factoren,verzorging, gezondheid, etc) welke de medebepalend zijn voor de mate van stevigheid van je huid.
het is een heel verhaal om alles tot in de puntjes uit te leggen, daarom wat links met info :)

ik weet niet welke creme de man in het filmpje gebruikt voor zijn huid, maar als DAT zijn geheim is, wil ik het HEEL graag weten (kan ik wat golfplaatjes rechttrekken hier en daar) :O))