Hoeveel 'normale' vissen kunnen er in een 'gemiddelde' vijver van 4 bij 6 meter?

met 'normale' vissen bedoel ik de meest voorkomende.
Met een 'gemiddelde vijver' bedoel ik geen bijzondere, ik heb geen idee hoe en wat er anders kan zijn waardoor er minder of meer vissen in kunnen leven.

Ga er van uit dat er voldoende voedsel is, en dat de enige beperkende factor de ruimte kan zijn.

Deze vraag omdat ik een ''reële schatting'' moet maken, maar ik heb geen enkel idee hoeveel vissen er nou in een vijver kunnen leven. Ik heb er verder nergens ervaring mee, dus een reële schatting kan ik niet maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.9K

Het beste antwoord

Ga uit van 10 cm vis per kuub water in je vijver om een biologisch evenwicht te kunnen houden: Je kan dan de vijver zonder filter of bijvoeren gewoon 'zijn gang' laten gaan.

Jouw vijver van 4*6 heeft een geschatte (4*6 = 24m2, stuk van 2*4m 1 m diep) 16 kuub water. Dan kan je dus 160cm vis hebben. Dus bv bittervoorn met een max van 8cm lengte kan je 20 stuks hebben.

Als je een filter er bij doet, beluchting en je gaat bijvoeren dan is het vijwel ongelimiteerd. Zo heeft een collega van mij op 6 kuub water 40 vissen van 15-30cm zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kwa afmetingen heb je niet genoeg aan m2. JE moet m3 hebben. 1m3 water is 1000l of 1000kg. Dus het is handig om te weten over hoeveel m3 je praat. Ik ken een vijver die 4x4 is en gemiddeld 1,1m diep. Door goede beplanting overlevende er veel jonge vis en me laatste schatting is dat er nu 33goudvissen, 7 rietvoorns 40-50 grondel en nog zo'n 15 kleine karpers. Buiten dat zitten er nog een paar Nederlandse soorten die onder de 10 zullen zijn. Het water is kraak helder, behalve tijdens voeder tijd dan word het wat wilder. Deze vijver heeft extra voeding nodig, water filter en verschillende pompen die zeker met warm weer voor stroming en zuurstof zorgen. Dus je kan heel veel vissen herbergen maar vergeet dan niet dat het steeds moeilijker word om het stabiel te houden. Persoonlijk hou ik van Nederlandse soorten en dan zo veel mogelijk evenwicht er tussen.