Wat zijn de voor- en nadelen van kievitseieren rapen?

Sommigen zeggen dat het goed is voor o.m. de vogelstand. Anderen ontkennen dat.

12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordeel, jij hebt een ei.
Nadeel, kieviet is zijn ei kwijt.
corzijlstra
12 jaar geleden
Deze gaat er in!

Antwoorden (2)

Zondag werd het eerste kievitsei in 2011 gevonden in een weiland bij Maassluis. Controleurs van twee natuurorganisaties hebben het eitje bekeken en vastgesteld dat het een vers eitje is. Daarna hebben ze het weer teruggelegd.
Met het vinden van dit kievitsei is het weidevogelseizoen 2011 begonnen. Vrijwilligers van verschillende natuur –en vogelorganisaties trekken vanaf nu tot half juni het land in om samen met agrariërs nesten van weidevogels te zoeken en te beschermen tegen landbouwmachines.

Het ‘ljipaaisykjen’ vormt een onderdeel van een uniek systeem om de weidevogels in Friesland te beschermen. Faunabescherming noemt het sms-systeem ‘zo lek als een mandje’ en fraudegevoelig. De organisatie strijdt al jaren tegen het zoeken van kievitseieren, omdat het nadelige gevolgen zou hebben op de kievitenstand.

Toegevoegd na 12 minuten:
De voor- en nadelen hangen dus af van welke kant je het bekijkt.
* weidevogels beschermen met een maximum van te rapen eieren zegt de Bond Friese Volgenwachten.
* Onzin, zegt Faunabeheer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorstanders van het behoud van de traditie stellen dat het rapen niet schadelijk is voor de populatie omdat de kievit goed in staat is een tweede legsel te produceren. Bovendien zorgen rapers voor zogenaamde nazorg, dat wil zeggen dat het nest gemarkeerd wordt zodat boeren het nest kunnen ontzien bij het maaien. Tegenstanders stellen daar tegenover dat door steeds vroeger maaien veel van die tweede legsels verloren gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi, Ik woon als wasterling sinds koert in t noorden van Friesland. Het kievitseieren zoeken is hier dus een traditie waar je eigenlijk maar weinig tegen kan doen. Zoveel voor als tegenargumenten. Voorstanders hebben t over nazorg, tegenstanders zeggen dat roofdieren juist gaan letten op gemarkeerde nesten. Feit is dat in Z Franktijk, Italie en Malta een vele malen groter aantal kievitten uit de lucht worden geschoten dan de enkele ei welke in deze provincie wordt geraapt.
corzijlstra
12 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord, dat, voordat de boerenwerkzaamheden beginnen, best geraapt kan worden. De kieviten worden dan geactiveerd om weer nieuwe te leggen. Als de eerste legsels door werkzaamheden worden platgewalst, leggen de kieviten niet weer. In deze theorie zouden door het vroege rapen niet minder maar meer kieviten worden geboren. Dan heb ik het nog niet eens over de nazorg door eierzoekers van broedjes.