Ja, infrarood en ultraviolet.
bamibal
13 jaar geleden
Ja zeker zijn die er, zoals al genoemd, het Ultraviolet en Infrarood. Bijen kunnen overigens wél ultraviolet licht waarnemen.

In totaal kunnen we tussen de 120 en 160 zuivere kleuren van elkaar onderscheiden, mits we ze naast elkaar kunnen zien.
Zonder vergelijkingsmateriaal kunnen we slechts 10 tot 14 kleuren herkennen (uit de literatuur is niet duidelijk of grijsachtige en 'donkere' kleuren daar bij inbegrepen zijn).

Infrarood is eigenlijk warmtestraling. Dit wordt gebruikt in nachtkijkers, afstandsbedieningen voor tv etc, en als bewegingssensor.

Ultraviolette straling wordt gebruikt in zonnebanken, valsgelddetector en in de groente en fruit handel om bacterien en kleine insecten te bestrijden.

Als kleuren geabsorbeerd worden, dan betekend dat, dat men de kleuren niet ziet. de kleuren worden door het voorwerp opgenomen.

Hoewel er in de wereld milioenen kleuren bestaan, zeggen we bij natuurkunde dat er 6 kleuren zijn die een mens kan zien. Dit zijn de kleuren van de regenboog. De regenboog bestaat uit de volgende kleuren: rood, oranje geel groen blauw en violet. Deze kleuren samen worden ook wel het spectrum van licht genoemd.

Hier vind je een complete uitgebreide uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleur

http://www.uitwiskeling.be/1902/Werkblad1902_kleuren_zien.pdf

http://natuurkunde.come2me.nl/427327/licht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja... weinig meer aan toe te voegen! +
ja Ultraviollete staling UV straling
infrarood 8e kleur v/d regenboog