Ja de purperreiger komt ook voor in Nederland.
Dit jaar is er zelfs een webcam van Beleef de lente op gericht.

http://www.beleefdelente.nl/purperreiger

Toegevoegd na 1 minuut:
"Purperreigers zijn trekvogels die voornamelijk in West-Afrika overwinteren, in de kuststrook van Senegal tot Ghana. Ze komen in Nederland aan vanaf eind maart, vooral april. Ze vertrekken weer in augustus-september."

"De purperreiger bereikt in Nederland de uiterst noordwestelijke grens van zijn verspreidingsgebied. Het is nooit een algemene vogel geweest. De soort broedde in de jaren zeventig met maximaal 900 paar, maar daarna in aantal afgenomen, vooral door droogte in het overwinteringsgebied in Afrika. In 2004 kwam daardoor de purperreiger op de Rode Lijst van Nederlandse broedvogels. Sinds 1990 neemt de stand weer toe en nu broeden er weer 700-720 paar purperreigers in Nederland. De grootste kolonies vinden we in de laagveengebieden van Holland en Utrecht, zoals in de Zouweboezem bij Ameide en de Nieuwkoopse Plassen."

(ook van de beleefdelente-website)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel maar de purperreiger is nog niet bij beleefdelente.nl/purrpereiger jammer he

Andere antwoorden (4)

In tegenstelling tot de blauwe reiger leeft de purperreiger voornamelijk verborgen in moerassen en rietvelden en laat hij zich maar zelden zien. De vogel broedt niet in bomen, maar bouwt het nest op oud riet.
In Nederland komt de purperreiger alleen voor in een paar natuurgebieden met uitgestrekte rietvelden, waar ook bomen zoals wilgen en elzen groeien.
Amadea
13 jaar geleden
ja hoor, ook in nederland, in nieuwkoop leeft een kolonie van purperreigers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'n paar dagen geleden was er iemand op de radio , en hij vertelde dat hij er een gezien had .Want ze zijn zeeer schuw. Ik ben vergeten waar het was .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazeker wel. Ik heb er eens 1 in levende lijve gezien. Op een nest in het water. Ik moet zeggen, toen ie opsteeg om weg te vliegen, dat was een majestueus, indrukwekkend gezicht!!