Waar wonen hommels?

Leven ze in groepen net als bijen en wespen?
Natuurlijk kan Ik het googlen, maar ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.9K

Het beste antwoord

Er zijn heel veel soorten hommels. Je ziet nu vaak koninginnen rondvliegen, hele grote hommels op zoek naar een goede plek voor hun nest. Sommige hommels maken een nest in de grond, sommigen in een boomholte, sommige in een spouwmuur, boomhommels wonen het liefst in een oud vogelnest in een nestkastje want die bouwen zelf geen nest.
Een nest bestaat net als bij bijen uit een koningin en werksters, en zodra er genoeg werksters zijn legt de koningin eitjes waaruit mannetjes komen. Sommige larven hebben dan inmiddels extra veel voedsel gekregen: dat worden de nieuwe koninginnen.
Na een tijdje vliegen de mannetjes uit, en de nieuwe koninginnen ook. Er vinden bevruchtingen plaats, het mannetje zoekt nieuwe dames om mee te paren en de bevruchte koningin zoekt een plekje om te overwinteren, waarna ze in de lente weer een nieuw nest maakt.
Daarnaast heb je koekoekshommels (aparte soorten), die gaan een nest in, bijten de koningin dood, leggen zelf eitjes en laten die door de al aanwezige werksters verzorgen. Koekoekshommels leven solitair.

Een uitgebreid overzicht van bijen en hommels, met foto's en beschrijvingen van nesten en dergelijke, vind je hier: http://www.wildebijen.nl/hommels.html