waarom komt een regenworm naar boven als het regent of als je op de grond stampt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
11.1K

Antwoorden (3)

Als de zon heel fel schijnt kruipt de regenworm diep in de grond.
Er wordt wel gezegd dat hij van regen houdt en daarom naar boven komt als het regent.
Nee, hoor! Hij komt naar boven omdat zijn gangen vol water lopen.
Als de aarde trilt gaat de regenworm vlug naar boven. Hij denkt dat er een mol aankomt,
deze kruipt niet graag naar boven.
Meestal is dit wel waar maar soms kan dit ook een vogel zijn (bv. een specht) die met zijn snavel op de grond tikt.
De specht weet dat de regenworm dan naar boven komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Trillingen kunnen inderdaad voor direct gevaar zorgen zoals mollen maar trillingen kunnen er ook voor zorgen dat zijn tunnel instort, indirect gevaar, of dat er water aan komt door de tunnel.

Veel vogels stampen met hun voeten op de grond zodat de wormen naar boven komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Regenwormen hebben geen oren of ogen, maar hun oppervlakte, vooral aan de bovenkant is zeer gevoelig, zelfs voor licht. Een worm kan de trillingen van een mol die aan het graven is ontdekken, en soms komen grote aantallen regenwormen als in paniek naar de oppervlakte wanneer in de buurt een mol aan het werk is. Wanneer men een stok in de grond steekt en deze heen en weer beweegt, komen er ook wormen aan de oppervlakte. Wanneer een regenworm door een vijand aangevallen wordt is hij in staat een deel van zijn lichaam af te stoten (autotomie). Het overblijvende deel van de worm laat het verloren gegane deel weer aangroeien. Dit regeneratievermogen varieert van soort tot soort, maar meestal beperkt het zich tot een aantal segmenten aan de voorkant en enkele aan de achterkant.

In India heeft men na hevige regenval regenwormen waargenomen die de heuvels en bomen opklommen, waarschijnlijk om te vermijden dat zij onder water zouden komen. Er bestaat voor hen echter geen gevaar om te verdrinken, aangezien men regenwormen maandenlang onder water kan houden zonder dat zij sterven.