Kan uiterlijk iets zeggen over de intelligentie van een persoon?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb het hier over uiterlijk genetisch bepaald.

Toegevoegd na 7 minuten:
*Correctie ook milieufactoren. Dus toch niet alleen genetisch maar beide.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.8K

Antwoorden (13)

Ja soms wel!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom dan? noem eens een voorbeeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dus soms ook niet. bij het beantwoorden van een vraag is het de bedoeling dat je deze onderbouwt als je hier geen link bij vermeldt
uiterlijk als in genetisch bepaald? nee, maar misschien milieufactoren zoals haarstijl en verzorging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoeft niet per se te zeggen hoe slim die persoon is, maar het geeft je wel een idee.

Wanneer je iemand ziet met een koffer, stropdas, in een mooi pak, zou je denken dat het misschien een slimme zakenman is. Maar misschien is het wel iemand die solliciteert?

En wanneer je een man met oude kapotte kleding ziet, met ongewassen haar en met een stippelbaard, denk je al snel dat het een zwerver is die niet heeft gestudeert. Maar misschien is het wel een deskundige die niet zoveel aandacht besteed aan zijn uiterlijk.

Het is dus gewoon een vooroordeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, meestal niet.
Een intelligent persoon kan wel lijden aan minderwaardigheidgevoel of angst. Deze kunnen ervoor zorgen dat zijn kwaliteit niet gezien wordt of tot uiting kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en nog een plus erbij!
Ja, ik denk van wel. Mensen zijn visueel georiënteerd en maken op zicht een beeld van de kenmerken van een persoon. Dit al duizenden jaren om te overleven. Vooral het gezicht spreekt boekdelen maar ook de houding en kleding. Niet dat het altijd 'spot on' is maar het zegt wel wat. De een is hier ook weer beter in als de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik denk van wel als je een opgemaakte meisje ziet zijn hun meestal niet zo slim ze zijn meer met uiterlijk bezig. En zo denk je over veel meer bepaalde dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knapperds hebben niet alleen meer succes, ze zijn ook slimmer dan hun minder aantrekkelijke medemens. Nieuw onderzoek geeft aan dat hun IQ hoger ligt dan het gemiddelde.
De bevindingen, zowel gevonden aan Britse en Amerikaanse universiteiten, weerleggen de mythe van het domme blondje of van het knappe leeghoofd. Wie gezegend is met een mooi uiterlijk, trekt ook partners aan die er goed en intelligent uitzien. Hun nakomelingen erven beide kwaliteiten, waardoor een genetische link over opeenvolgende generaties wordt opgebouwd.

Mannen
Volgens onderzoeker Satoshi Kanazawa wordt fysieke aantrekkelijkheid vrijwel altijd in verband gebracht met algemene intelligentie, ongeacht de sociale klasse, lichaamsgrootte en gezondheid. Al werkt de associatie sterker onder mannen dan vrouwen.

De studie achterhaalde dan aantrekkelijke mannen doorgaans hoger scoorden met een IQ dat 13,6 punten hoger ligt dan de norm. Mooie vrouwen scoorden 11,4 punten hoger.

Aandacht
Niet enkel de genetische link speelt een rol, onderzoekers vermoeden bovendien dat knappers meer aandacht krijgen van ouders en leerkrachten. Dat verhoogt hun gevoel van eigenwaarde, waardoor ze over het algemeen beter zullen presteren. (lvl)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is persoonlijke interceptie. Jij kan iemand er dom uit vinden zien. Terwijl een ander hem er intelligent uit vind zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intelligente mensen weten juist heel goed met hun uiterlijk om te gaan...

Teveel make up kan ordinair zijn, geen make up onverzorgd zijn, zelf vind ik altijd dat als ik iemand voor het eerst ontmoet, dan kijk ik zeker naar het uiterlijk, vaak gaat dat samen. Een onverzorgd iemand man/vrouw kan zijn intelligentie een oppepper geven door het juiste kapsel/make-up, maar ook de juiste houding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet per definitie.

het IQ is niet afhankelijk van uiterlijke (erfelijke) factoren.
de intelligentie is afhankelijk van meerdere factoren (aanleg, opleiding, interesses)

bovendien ligt het eraan hoe jij een uiterlijk ziet.
zijn lelijke mensen dom of juist slim
of zijn mooie mensen dom of juist slim

wat jij mooi of niet mooi vind is persoonlijk.

en er bestaat ook zoiets al cosmetische chirurgie, dus kan je uitgaande van deze vraag je uiterlijk aanpassen aan je intellect.

zo kan het zijn dat iemand die (voor een ander) en mooi uiterlijk heeft niet goed weer hoe deze een vraag moet stellen of deze steeds veranderd, of toch ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder meer, maar om bepaalde manieren van uiterlijke verzorging nu in een hokje slim of dom te plaatsen gaat weer wat te ver.
Echte intelligentie komt pas in een gesprek naar voren, waarbij de beoordeling ook afhangt van de intelligentie van de beoordeler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet sluitend. Er geldt dat een symmetrisch gezicht duidt op een goed genenpakket van de ouders. Dit zou dan betekenen dat de ouders ook een goed genenpakket hebben, en dus intelligent zijn.
Maar dit is dus niet objectief te beoordelen. Dit doen de hersenen. In 0,05 seconden weten de hersenen of ze met een man of een vrouw te maken hebben en in 0,2 seconden weten ze of deze persoon aantrekkelijk is of niet. Dit even om aan te duiden dat hersenen heel veel zelf doen, onbewust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, niet zozeer het uiterlijk, maar ik zie het altijd aan de ogen van mensen....moeilijk uit te leggen. De manier waarop mensen uit hun ogen kijken. Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel.

Uiterlijk zou natuurlijk in extreme gevallen wel iets kunnen zeggen over iemand haar/zijn intelligentie. Neem bijvoorbeeld een zwakbegaafde die zichzelf zou moeten verzorgen.

En ja, je hebt natuurlijk ook gewoon de onverzorgde slimmeriken, verzorgde laagbegaafden etc. etc.
Er spelen altijd meer factoren mee.