Met behulp van licht zetten planten koolstofdioxide (koolzuur, CO2) uit de lucht met
water om in zuurstof (O2) en suiker (glucose). Dit proces wordt koolzuurassimilatie
genoemd. Glucose is een energiebron voor de plant. Het wordt tijdelijk opgeslagen in
de vorm van zetmeel, om het weer om te zetten in glucose wanneer energie nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zetmeel is een efficiente opslagvorm van suikers. Daarom zetten planten als ze te veel suikers aan maken dit om in zitmeel, en slaan het op in de wortels voor later grbruik, of in de zaden, zodat kiemplanten energie hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
planten zetten glucose inderdaad soms om in zetmeel (niet altijd)
de redenen daarvoor zijn hier moeilijk kort uit te leggen, maar als je weet wat osmose en diffusie is, kan ik het wel proberen.

De glucose zorgt voor energie voor de plant, maar soms wilt de plant die glucose ook opslaan om er later gebruik van te maken, om verschillende redenen.
Planten hebben ook redelijk waterige weefsels (behalve dood hout en zaden meestal tot 85%), dus wanneer de glucose vervoerd wordt naar het reserveorgaan (bvb een biet ofzo) gaat dit altijd van hoge conc glucose (uit bladeren, afkomstig van fotosynthese) naar lage conc glucose, in de wortel, biet,...
Maar moest die glucose niet omgezet worden naar iets anders, zetmeel dus, dan zou die glucose weer gewoon wegdiffunderen

Er zijn ook nog andere voorbeelden, maar voor een volledige uitleg raad ik je een goed boek over plantenfysiologie aan.