Op welke manier speelt vitamine B12, cobalamine, een rol bij de opname van ijzer?

Ik heb gelezen dat vitamine B12 een belangrijke rol speelt bij de productie van rode bloedcellen. Ik ben er inmiddels achter dat dit niets te maken heeft met de vorming van methionine, want erytrocyten hebben geen kern en dus geen DNA. Ik ben er inmiddels achter dat het waarschijnlijk te maken heeft met de opname van ijzer>hemoglobine>erytrocyt. Ik kan echter nergens vinden op welke manier vitamine B12 een rol speelt bij de opname van ijzer. Wie kan me helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Indirect wel, denk ik. Vitamine B12 (de 5-desoxyadenosylvorm) werkt als coënzym bij de omzetting van homocysteïne in methionine. Bij vitamine B12-deficiëntie komt door een methioninetekort de functie van foliumzuur in het gedrang. Zowel foliumzuur als vitamine B12 dragen bij tot de synthese van nucleïnezuren en nucleoproteïnen en spelen daardoor een rol bij de vorming van rode bloedcellen.