wie kent deze vrucht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik niet, komt het uit je schedel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmmmm Cowbraaiiin.

Het beste antwoord

Maclura synoniem Cudrania - Osagedoorn

Toegevoegd op 04-06-2009 17:08:17
Familie : Moraceae of de moerbeifamilie
Bloeikleur : geel
Bladkleur : Groen
Hoogte : hoger dan 10 m
Wintergroen : Bladverliezend
Winterhardheid : Goed winterhard
Soort gewas : Loofboom
Speciale kenmerken : Opvallende vruchten
Habitat : Normale bodem

Een bladverliezende boom die tot 15 meter hoog en 10 meter breed kan uitgroeien.
De osagedoorn heeft een mooie gebarsten boomschors.
De takken bezitten naast de donkergroene bladeren ook doornen waarmee je best niet in aanraking komt. Denk eraan dat wondes van deze doornen vaak tot ontstekingen leiden.

Bloeit in de zomer met kleine gele bloemen.

Aan het eind van de zomer verschijnen er ronde lichtgroene tot geelachtige vruchten vol rimpels.

Toegevoegd op 04-06-2009 17:11:39
De 15 soorten bladverliezende en groenblijvende, doornige bomen, struiken en klimplanten van Maclura, dat tot de moerbeifamilie (Moraceae) behoort, zijn overwegend verspreid in tropische gebieden. Slechts één soort, Maclura pomifera of osagedoorn komt in Noord-Amerika voor en komt voor onze tuinen in aanmerking.

In ons klimaat is de bladverliezende osagedoorn of Maclura pomifera een relatief kleine boom met een vertakte kroon. De boom is afkomstig uit het zuiden van de VS. Aan de twijgen zitten sterke, okselstandige doorns. Hij heeft een donkerbruine, gebarsten schors. De doornige takken vormen een open, onregelmatige kroon met ovale, donkergroene bladeren. De verspreid staande, eironde tot lancetvormig eironde bladeren zijn 4-10 cm lang, aan de bovenzijde glanzend groen, aan de onderzijde lichter en licht behaard. Ze bevatten melksap.

Van de tweehuizige groene bloemen staan de mannelijke in korte aren of trossen, de vrouwelijke in dichte, vrij ronde, borstelige hoofdjes. De vrouwelijke hebben lange, draadvormige stijlen. Beide zijn niet erg opvallend. De vruchten zitten in een 5-10 cm grote, sinaasappelachtige, maar niet eetbare, rimpelige, geel groene verzamelvrucht.

Er is hier sprake van een schijnvrucht, waarbij verscheidene vruchten en bloemdelen zijn samengevoegd. Voor de vorming van vruchten zijn een mannelijke en een vrouwelijke plant nodig. Het is uit de vrouwelijk bloemen dat zich de samengestelde vruchten ontwikkelen. De takken van deze interessante, maar helaas niet geheel winterharde boom kunnen ´s winters schade oplopen.

Het hout is bijzonder hard, van de takken kan je bogen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 toch goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima antwoord. Ik had niet gedacht dat er iemand op deze site was die het antwoord kende. Ik heb hem zelf in de tuin en de doorns zijn inderdaad erg gevaarlijk; ik ben zelf een keer geraakt in mijn arm en twee weken verlamd geweest.
De indianen gebruikten daarom deze struik als "grens" van hun nederzetting, je kwam er niet doorheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knap hoor.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wist niet dat die doorns zo heftig waren... daar ben ik gelukkig nooit me in aanraking geweest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord en leuke vraag. beide +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

Durian, stinkt hevig en is lekker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee schat dat is het niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een durian heeft toch altijd stekels?
http://en.wikipedia.org/wiki/Durian
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas fout. Zal vast verklappen dat ie niet eetbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus... Onbewust liegen kan toch?
;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL mmm @Deva Ik wordt door mijn eigen partner onderuit gehaald zie je dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee je had het gewoon mis... heeft nix te maken met onderuit halen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, dourian heeft stekels.
Verdere kenmerken van een doerian: Stinkt als de hel, smaakt als de hemel.
Ik ken de vrucht!

Volgens mij is het best lekker, als ik het me goed herriner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neen, is niet eetbaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan was het een andere. Dit is toch een hele kleine vrucht maar op de foto lijkt het groot. Of heb ik het dan verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vrucht op mijn foto was zeker 12 cm doorsnede