Kunnen zwanen ook op land opstijgen en landen , of alleen op het water

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Zwanen zijn uitstekend in staat om zowel op te stijgen van als te landen op het land. Het kost wel een iets langere aanloop dan een koolmees nodig heeft. Ga maar eens een wandeling in de polder maken op plekken waar veel zwanen grazen. Niet dat ik zo voor verstoring ben en van mij mogen ze blijven zitten maar het is absoluut een unieke ervaring als je een stuk of honderd zwanen hoort en ziet opstijgen van een weiland. Wat een geweld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee hoor, ze kunnen het op het land ook, hier in Zeeland overwinteren erg veel knobbelzwanen en die landen en stijgen op, allemaal op een akker, maar als er water zou zijn, landen ze daar liever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kunnen ze niet. Het water is nodig om met hun poten kracht te kunnen zetten en bij het landen om of te remmen in het water een zwaan weegt rond de 10 a 13 kilogram en dat is een heel gewicht voor een vogel
13 jaar geleden
opstijgen (zoals je ziet bij foto) kan wel

voor het landen kan ik niet vinden.. ik denk zelf van wel.. maar de anderen zeggen van niet.. maar ik zou hun eerder geloven dan mij

CONCLUSIE
ze kunnen opstijgen van land
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen wel op het land opstijgen en landen, maar dat kost ze heel veel moeite, en als ze erg zwaar zijn, zal opstijgen misschien niet lukken.
Als ze de keuze hebben, kiezen ze voor water.