Vooral organisch, omdat het afvalstoffen zijn die vrij komen bij vertering. Er zitten ook anorganische verbindingen tussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Organisch heeft twee betekenissen. In de scheikunde betekent het een stof die koolstof atomen bevat. Aardolie is organisch, benzeen is organisch, suiker is organisch, water is niet organisch. In de biologie betekent het "van uit de levende natuur dus niet chemisch of mineraal. Omdat je niet alle moleculen uit jouw product kan analyseren mag je er vanuit gaan dat de laatste definitie bedoeld wordt waarmee het dus organisch is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dierenpoep IS niet organisch, het BEVAT zowel organisch (afkomstig van dierlijke en plantaardige cellen) als niet organisch materiaal (zoals zouten).

Organisch slaat op moleculaire structuren die door organismen zijn gemaakt. Dat kunnen ook celonderdelen zijn, dode cellen e.d.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de scheikunde gaat het om alle verbindingen waarbij minstens een koolstof atoom en een waterstof atoom is betrokken. Dierenpoep is geen organische verbinding, het is afval en bevat allerlei stoffen die dus zowel organisch als anorganisch van oorsprong zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dierenpoep (bijvoorbeeld van koeien, paarden) wordt ook gebruikt als mest. Je spreekt dan van organische mest in tegenstelling tot kunstmest omdat het van dierlijke en plantaardige oorsprong is. In feite gaat het bij die organische mest vooral om stikstof en nitraatverbindingen die planten nodig hebben. Dat zijn echter anorganische stoffen. Een bioloog hanteert dus een iets afwijkende definitie.