Kunnen dieren gevoel voor humor hebben/ontwikkelen?

Naar mijn weten hebben mensen als enige ''diersoort'' gevoel voor humor...kunnen dieren dit ook hebben? en van zichzelf bijvoorbeeld weten dat wat ze doen grappig is?...je kunt een aap een trucje met een banaan leren. maar weet deze aap dan ook dat hij ierts leuks aan het doen is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
behalve mijn kat dan ;-)

Het beste antwoord

Als ik humor uitprobeer met m'n hond door een beetje raar te doen begrijpt hij het niet en wordt er zenuwachtig van.

Maar chimpansees, de soort die het meest verwant aan ons hebben net als mensen gevoelens en zelfs zin voor humor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahah die aap gaat stuk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, het was vast geen flauwe Sam en Moos grap....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je lijkt wel een beetje op m trouwens ;-)

Andere antwoorden (8)

Humor komt pas met zelfreflectie... Dieren hebben dat niet en nooit...

Zelfs apen kunnen niet lollig zijn in eigen ervaring...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lijkt gelijk te hebben als je naar Geen Stijl kijkt: nauwelijks humo, alleen azijn. En wat dacht je van Wilders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilders is een "baviaan", dus heeft ook geen humor...
Chimpanzees zijn dol op slapstick-humor, en kunnen anderen van harte uitlachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze weten waarschijnlijk niet dat ze lollig zijn maar wat kunnen we vreselijk om ze lachen. Laatst ook bij ons op stal, een kleine Shetlandpony waar iemand even opging, wat normaal ook nooit problemen geeft maar.......hij zet het op rennen en bokken, de rodeo was er niks bij, vervolgens weet hij de persoon op spectaculaire wijze met een salto te lanceren, staat daarna meteen weer stil en kijkt naar haar om met zo`n blik van; had je niet gedacht he??!!!! Mij kon je wegvegen hoor!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is geen dier, anders zullen wij wel dieren heten, hoewel mensen zich als dieren kunnen gedragen
een dier voelt zich prettig of onprettig, humor komt uit de geest of denken, dieren denken niet, maar voelen, of krijgen impulsen, humor is een gave van de geest. Dieren hebben geen humor, hoewel een dier wel blij of ongelukkig kan zijn, zonder dat het denkt. Gieren paren nestelen beschermen hun jongen net als mensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan dat wel, maar dan eenvoudige humor.
Apen met gebarentaal kennen dat symbool wel.
Wat humor is, daarover bestaat verschil van mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wellicht hebben ze andere humor dan mensen, als mijn katten spelen lijkt daar soms wel humor bij te zitten.... ik moet er tenminste wel om lachen soms.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja die kat van jou uitgevloerd op de bank is erg grappig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
katten dromen volgens mij wel he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker..die van mij ''praat'' zelfs in dr slaap..dan droomt ze en trekt ze met dr bovenlip en snorharen en dan hoor ik soms ''nehhnjeenn neehh'' (ik denk dat ze aan het vechten is in dr slaap dan ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had een kat die ging bij MotoGP, voor de tv zitten, en zwenkten in bochten dezelfde kant op als de motoren. :-))
de kat in je bh zeker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee. das meer MIJN humor ;-)
Ja hoor, ook dieren hebben gevoel voor humor.

Veel mensen — mijzelf incluis — hebben tegenwoordig echter zo weinig ervaring met (bepaalde soorten) dieren dat ze hun humor domweg niet snappen.

Het paard en de geiten bij mijn ouders hebben regelmatig de grootste lol samen. Ik zie de humor er vaak niet van in, want ik ben niet zo’n dierenkenner (woon ook in de stad). Pas als mijn vader (die ze elke dag ziet) me op de tekenen wijst zie ik het.

En ja, soms weten ze ook dat ze iets leuks doen; als ze merken dat jij (of een ander dier) het leuk vindt, gaan ze dat gedrag vaker vertonen. Net als kinderen overigens...