Volgens mij is het een beeldspraak, het DNA lijkt op een gedraaide ladder (dubbele helix) waarbij de sporten gemaakt zijn van de aminozuren A-T of G-C, de zijkanten van de ladder zijn gemaakt van suiker- en fosfaatmoleculen.
Als je DNA bekijkt en de draaiing wegdenkt is die vergelijking zo gek nog niet.
Tevens zijn bij deze voorstelling de basenparen goed te benoemen.
Je ziet dan de vier mogelijkheden van de basenparen goed
Dit zijn
T-A
A-T
G-C
C-G
A is Adenine
T is Thymine
G is Guanine
C is Cytosine
Dit zijn de zuurresten van aminozuren, ze missen dus de
H+ groepen die het tot zuren maken, om die reden worden het (organische) baseparen genoemd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Met deze 4 codes is het hele leven gedefinieerd.
Als je bedenkt dat we met ons alfabet het leven zelf niet eens goed kunnen beschrijven is het een knap staaltje
informatietechniek die achter al het leven zit.
In ieder (mensen)cel zit ongeveer 2 meter DNA.
De ladder in ons lichaam aan elkaar gelegd is onvoorstelbaar lang, vele malen de afstand aarde -maan.
We lopen dus met een enorm lange ladder om!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een DNA-ladder is een oplossing van DNA-moleculen waarbij de lengte (in baseparen) van de verschillende DNA-moleculen bekend is. DNA ladders worden gebruikt bij agarose-gelelektroforese. De ladder wordt toegevoegd aan de agarose-gel als een referentie waar de onbekende DNA-moleculen die getest worden mee vergeleken kan worden zodat een schatting gemaakt kan worden van de grootte van het onbekende DNA. Er bestaan vele soorten DNA-ladders. Het gebruik van een bepaalde DNA-ladder hangt dan ook af van de verwachte lengte van het te onderzoeken DNA.