Is er (ooit) iemand (geweest) met de afwijking niet lichamelijk te verouderen?

Een dna"fout".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (5)

Zou heel goed kunnen, dat betekend echter wel ook dat de foetus niet kan verouderen, dus ontwikkelen etc, en zelfs het embryo waarschijnlijk niet.

In dat soort gevallen zal er een miskraam geweest zijn, en dan waarschijnlijk nog voor het moment dat men zich daar bewust van kan zijn (dus voor innestel moment)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterredag, daarmee ben ik het als bioloog fundamenteel niet mee eens. Veroudering is niet gelijk aan groei en ontwikkeling of celdifferentiatie. Alle cellen delen zich en sterven af. Een voortdurend proces van vernieuwing. Als sterk gespecialiseerde cellen zich niet meer vernieuwen worden ze steeds ouder maar dat betekent niet dat ze zich niet ooit hebben kunnen ontwikkelen en specialiseren. In de biologie denkt men dat bij cellen die zich wel voorturend delen er fouten ontstaan in het DNA. Als er maar vaak genoeg kopieën van kopiën worden gemaakt worden de gekopieerde fouten steeds erger tot de cellen niet meer functioneren. Die fouten die onstaan lijken er soms wel bewust in te worden gestopt zodat er een soort tijdklok ontstaat waardoor een cel zich juist niet onbeperkt kan delen. Stamcellen en kankercellen zijn een voorbeeld van cellen die niet verouderen en blijven delen, kennelijk zonder al te veel DNA schade. Daarnaast zijn er tal van stoffen (vrije radicalen) betrokken bij verwoudering.
sterredag
13 jaar geleden
okey niet het embryo dan, maar de foetus wel dan toch, dan hebben we tochw el te maken met een verouderingsproces?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is in jouw optiek dan het verschil tussen een foetus en een embryo? Na de bevruchting delen de cellen zich en gaan zich op den duur specialiseren. Hoe zie jij het begrip veroudering dan?
sterredag
13 jaar geleden
een embryo zijn de eerste celletjes die zich gaan delen, een foetus dan zitten alle delen er al aan, een foetus is dus de ongeboren baby, een embryo is een baby in aanmaak, om het even kort door de bocht te zeggen. Als iemand lichamelijk niet zou verouderen, dan zou je dus zeggen dat het lichamelijk niet ouder wordt (na de geboorte zou dat betekenen dat het dan baby blijft qua uiterlijk, dan zou je dat ook voor de geboorte moeten doortrekken, dus de foetus die niet verder ontwikkeld (ouder wordt/verouderd) bij een embryo is het inderdaad zo dat dat celdelingen zijn en niet zo zeer ouder worden is. Er zijn ook mensen met een ziekte waardoor ze lichamelijk heel snel verouderen, ze gaan er dus ook oud zien, dat heeft dan idd niks met groeien te maken, wat de celdeling zou betekenen. Dus groeien kan dan wel, echter andere dingen niet. Het lijkt. Als ik ook kijk naar de reacties hieronder, niet verouderen zou dan betekenen ook niet doodgaan. (door natuurlijke oorzaak) maar goed, als je helemaal niet verouderd, hoe wordt je dan ooit geboren denk ik dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je reactie. Ik ben het niet helemaal eens met het antwoord, maar het ligt ook maar net hoe je de begrippen veroudering ziet.
sterredag
13 jaar geleden
Dan vraag ik me eigenlijk nu ook af hoe jij veroudering ziet :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
embryo is grieks voor ongeboren vrucht en slaat op meer stadia dan alleen de eerste celdelingen, in principe van bevruchting tot geboorte of uitkomen uit ei (bij vogels en reptielen). Tijdens de ontwikkeling gaan cellen zich specialiseren. Een cel die in eerste instantie al het erfelijk materiaal in zich heeft om oogcel, huidcel, hartcel etc. te worden specialiseert zich afhankelijk van de locatie in het delende embryo. Door die spcialisatie wordt het een haarcel en zal nooit meer iets anders doen. Andere cellen blijven stamcel en zijn in principe in staat om nieuwe weefsels te leveren. Ik zie veroudering niet zo zeer als het onvermogen om andere weefsels te vormen (dus specialisatie), maar door voortdurende deling (klonen) worden stukken dna steeds korter (telomeren) waardoor er fouten ontstaan in het DNA en uiteindelijk ook fouten in de celllen. Ik heb daarover ook een filmpje gezet bij mijn antwoord.
Nee, er is geen enkel organisme dat het eeuwige leven heeft. Er zijn wel mensen die heel oud worden, maar uiteindelijk gaat iedereen dood.

Er zijn wel mensen die tot op hoge leeftijd er relatief jong uit blijven zien, maar er s niemand die helemaal geen verouderingsverschijnselen vertoont.

De cel heeft daar wel wat op gevonden. Ze kan zich delen en de nieuwe kopiëren leven voort, bijvoorbeeld bij bacteriën is dat heel duidelijk. Op zich gek als je erover nadenkt want op die manier leeft de cel wel "voor eeuwig".

Bij meercellige organismen die zich geslachtelijk voortplanten blijft het DNA voortbestaan in het negeslacht. De verpakking eromheen (de mens) is sterfelijk, het DNA niet. De genen zijn sowieso niet geinteresseerd in de verpakking, zie ook "The Selfish gene"

Toegevoegd na 15 minuten:
Zie ook bijgaande film (NL ondertiteld) van aubrey de grey, een Brits biomedisch gerontoloog en bioinformaticus aan het afdeling genetica van de Universiteit van Cambridge die ook kort ingaat op het evolutionaire aspect n.a.v. een vraag uit het publiek (na 21 minuten) en aangeeft waarom er geen onsterfelijke organismen zijn (hoewel je wel de veroudering kan uitstellen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eeuwige jeugd is zéér zeker voor uiterst lange tijd vooralsnog onmogelijk.
Cellen delen zich en hoe meer ze zich delen,hoe meer schadelijke stoffen door toenemende fouten tijdens dat zich alsmaar repeterende delingsproces,zich gaan ophopen in de cel(-structuur).

Na verloop van jaren worden op den duur zo hele organen aangetast en ook de huid en andere weefsels,óók m.n. het spierweefsel.

Dit heet dan "veroudering".
Het proces is onomkeerbaar en zélfs indien de toekomstige wetenschap en technologie---denk hierbij aan vorderingen in nanotechnologie,genetische manipulatietechnologie,3-dimensionale "bioprinting" (het cellaag voor cellaag printen van celmateriaal in een mal om b.v. organen kunstmatig te kweken),cyborganica,cryonische geneeskunde ,enz.---
de levensduur van het menselijk lichaam met honderden,misschien zelfs met duizenden jaren zou weten te verlengen,dan is daar nog áltijd de thermodynamische wet der entropie:

deze stelt,dat nuttige energie d.m.v. verrichte arbeid (lees hier: processen als celdeling,metabolische processen,etc.)
altijd wordt omgezet naar een chaotischer vorm van energie,m.a.w.: álles,dus ook het lichaam,valt tóch ten prooi aan uiteindelijk verval,ook al zou dat dan zelfs mljoenen jaren kosten.

Mogelijk wordt het ooit zo,dat onze bewustzijnsenergie,onze opgeslagen informatieënergie (herinneringen e.d.) geüpload kunnen worden naar geavanceerde robotische lichamen of zelfs puur synthetische lichamen (misschien over een paar duizend jaar,wie weet?..)

Er is ook een legende over de zgn. Graaf van Saint-Germain,waarvan werd/wordt beweerd dat hij als alchemist in het oude Egypte leefde en het geheim van het zgn. "levenselixir" had ontdekt.
Sommigen beweren dat deze legendarische,mysterieuze persoon nog steeds zou leven,maar dat zijn natuurlijk slechts fabels die binnen bepaalde zgn. esoterische groepen de ronde doen.

Nee,het zal voor hoogstwaarschijnlijk nog de komende eeuwen,wellicht zelfs millennia,onmogelijk zijn om ons verouderingsproces een halt toe te roepen.

Dus,helaas: onsterfelijkheid is en blijft buiten het breik der mensheid...

Toegevoegd na 23 seconden:
correctie:? breik= bereik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is dat een afwijking of een pluspunt? er zijn een paar mensen die bv niet ontvankelijk zijn voor het HIV virus
wetenschappers zijn ermee bezig ,de stof te traceren om ermee aan de slag te gaan
dit heb ik ooit gelezen
ik ken een paar mensen die er zonder hulp van buitenaf prachtig rimpelloos uitzien voor hun leeftijd(60 plussers)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is slechts mogelijk op geestelijk terrein, niet op lichamelijk.