Wat merken we van een gammaflits in het melkwegstelsel?

Zijn er sterren in ons Melkwegstelsel die storende gammaflits kunnen laten ontstaan?

een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Een gammaflits is het meest dodelijke voor onze aarde wat we op dit moment kennen (en het meest aannemelijke). Eeen gammaflits vanuit dichtbij (melkweg) kan al een dodelijke hoeveelheid energie bevatten voor aarde (afstand even uit het hoofd). Wanneer we een flits detecteren is het dus al wellicht te laat.
De gammaflitsen vanuit ver weg, hebben niet voldoende energie meer om heel schadelijk te zijn.

Antwoorden (1)

Een sterrenstelsel gehuld in kronkelige wolken, genaamd Apep naar de Egyptische god van de chaos, staat in de Melkweg op ontploffen. Sydney-onderzoekers zeggen dat de omstandigheden van Apep een perfecte stellaire storm zijn om een gammastraaluitbarsting te creëren.
Het systeem kan echter ook voldoende vertragen zodat het explodeert als een normale supernova in plaats van een gammastraaluitbarsting.

Gammastraaluitbarstingen hebben de afgelopen miljard jaar waarschijnlijk een aantal significante effecten op de aarde gehad. Ze zouden een groot deel van de beschermende ozonlaag van de aarde aantasten, waardoor een toename van de UVB-straling van de zon het aardoppervlak zou bereiken. Deze straling zou dus schadelijk voor het leven op aarde zijn.
SimonV
een jaar geleden