Kunnen de kernen (!) van zwarte gaten wel echt botsen?

Dat 2 singulariteiten binnen elkaars waarnemingshorizon terecht komen en zo samensmelten dat is duidelijk.

Maar _binnen_ die waarnemingshorizon vormen de singulariteiten oneindig kleine punten.
Betekent dat dat ze eigenlijk altijd om elkaar heen blijven draaien, in een oneindig kleine spiraal, of komt het uiteindelijk tot een werkelijke botsing en een samensmelting ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Strikt genomen kan deze vraag niet beantwoord worden. We weten namelijk niet precies wat er zich binnen de waarnemingshorizon (event horizon) bevindt. Daarom kunnen we alleen maar spreken over wat we kunnen "zien", namelijk wat er zou gebeuren met de waarnemingshorizon.
Het is zeker dat 2 zwarte gaten kunnen versmelten, dat hebben we ook kunnen meten mbv LIGO (de rimpelingen in ruimte tijd).

Maar we weten dus niet wat er binnen de waarnemingshorizon gebeurd. Het zou binnenin veel groter kunnen zijn dan we van buiten kunnen zien. Ook zijn er theorieen over dat een zwart gat 1 grote verzameling van quantumtunnels is.
Het enige wat we weten is dat Relativiteit niet toereikend is om de singulariteit te kunnen berekenen.

In Star Talk met Neil Degrasse Tyson (cosmic queries over zwarte gaten van afgelopen week) gaat hij hier op in met de schrijfster van "Black hole survival guide" Jenna Levin. Ik denk dat deze podcast een heel aantal vragen zal beantwoorden.
https://www.startalkradio.net/show/cosmic-queries-black-hole-survival-guide/
Thecis
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Leuke podcast ! Die ga ik vaker beluisteren.
Thanks !