is er geluid in de ruimte?

op deze video zegen ze van https://www.youtube.com/watch?v=IQL53eQ0cNA&t=110 planeet uranus zit dicht bij de Zon,maar hoe kan daar zo veel herrie vandaan komen

3 jaar geleden
2.3K
mies1
3 jaar geleden
van de zon zou je knallen verwachten als geluids golven en van vunis klinkt het wel heel raar alls een toeter
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Urbanus is de op een na VERSTE planeet !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Urbanus..... :-/
Dat moet natuurlijk Uranus zijn !
Thecis
3 jaar geleden
@Oze
Het is wel de meest prachtige autocorrect die il in tijden heb gezien. Je gebruikt de naam Urbanus vaker dan Uranus ;-)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Ozewiezewozewie...
Urbanus maakt natuurlijk veel meer geluid dan Uranus; is ook vermakelijker.
Thecis
3 jaar geleden
@elder161
De hoeveelheid geluid (na omzetting) durf ik te betwijfelen.
Maar dat het vermakelijker is, dat ben ik helemaal met u eens!

Antwoorden (2)

Nee, er is geen medium om geluidsgolven te transporteren in de ruimte, maar als je radiogolven moduleert tot een hoorbaar signaal dan krijg je wat je hoort in jouw filmpje.
Wel leuk om te zien dat de titel "All Planet Sounds from space" heet, maar dat het filmpje begint met zon.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
geluid zoals wij dat kennen, is er niet in de ruimte. Geluidsgolven planten zich voort door een medium (bij ons over het algemeen lucht) en dat is er in de ruimte niet.

Maar veel hemellichamen zenden wel radiogolven uit. Dit is elektromagnetische straling (vergelijkbaar met licht) en deze radiogolven kunnen we hoorbaar maken. Soms moeten we daar een truukje voor uithalen (vergelijkbaar met het zichtbaar maken van warmtestraling, die kunnen we ook niet zien, maar wel zichtbaar maken met rood tot blauw licht (warm naar koud)).
Thecis