waarom heeft onze zon en maan geen naam terwijl dat wel het geval is bij de overige manen en zonnen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Als wij over DE maan praten weet iedereen al welke men bedoelt. Als je zegt: De maan VAN JUPPITER dan weet men dat het niet over onze maan gaat. Zo is dat met de zon. DE zon is de zon van ons zonnestelsel. de zon van zonnestelsel 'X' is dan een andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn weinig STERREN die een naam hebben. De onze hebben we de naam Zon gegeven.

Er zijn vele SATELLIETEN die een naam hebben. De onze hebben we de naam Maan gegeven.

Je hebt je categorieën verkeerd om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar sluit ik mij helemaal bij aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dito! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal juist. Om aan te geven wat we bedoelen willen we het nog wel eens over andere zonnen en manen hebben, maar feitelijk is dat onjuist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
rose
13 jaar geleden
"Er is geen officiële definitie van een maan, maar als je kijkt naar de hemellichamen die als manen bekend staan dan blijkt dat in de praktijk een maan een hemellichaam is dat direct om een flink groter hemellichaam draait dat geen ster (zoals de Zon) is. Op dezelfde manier is een satelliet iets algemener een ding dat om een groter ding draait maar daar geen deel van uitmaakt. Dat grotere ding mag dus ook een ster zijn, of zelfs zoiets als een melkwegstelsel." http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/antwoorden/manen.html#1
rose
13 jaar geleden
"Een natuurlijke maan of natuurlijke satelliet is een hemellichaam dat rond een planeet, dwergplaneet of planetoïde, of eventueel een andere maan, draait.
Zo is de Maan de enige echte natuurlijke maan van de Aarde. Dactyl is de natuurlijke maan van de planetoïde 243 Ida. In het normale spraakgebruik wordt meestal kortweg over 'maan' of 'manen' gesproken. Herdermanen zijn manen die door hun zwaartekracht de stofdeeltjes van een planetaire ring bij elkaar houden.
Objecten die in een hoefijzerbaan 'rond' een planeet draaien (zoals Cruithne) worden niet als echte maan gezien. Per 1 februari 2006 zijn de volgende aantallen manen bij de planeten in ons zonnestelsel bekend: Aarde 1, Mars 2, Jupiter 63 (waarvan 61 bevestigde) , Saturnus 56 (waarvan 56 bevestigde), Uranus 27 (waarvan 21 bevestigde) en Neptunus 13 (waarvan 11 bevestigde). Dwergplaneet Pluto heeft er 3. Alle planeten samen hebben dus 153 ontdekte manen. Het aantal manen bij planetoïden bedraagt 88 (waarvan ongeveer de helft nog bevestiging behoeft). Er zijn nog geen manen buiten ons zonnestelsel bekend." http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurlijke_maan
rose
13 jaar geleden
Sterren worden doorgaans niet zonnen genoemd, dat weer wel, waarbij weer grappig is dat men wel spreekt van zonnestelsels als het sterren met planeten betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben de Engelstalige definities gewend, waarin dit onderscheid beter gemaakt word. Dat lijkt me duidelijk. Ik kan hier weinig aan doen - de meeste behoorlijke literatuur over het onderwerp is (van origine) Engelstalig. Dan neem je een beetje de lingo over.
rose
13 jaar geleden
Apology accepted.
rose
13 jaar geleden
"he planet Jupiter's four largest moons are called the Galilean satellites, after Italian astronomer Galileo Galilei, who observed them in 1610. The German astronomer Simon Marius claimed to have seen the moons around the same time, but he did not publish his observations and so Galileo is given the credit for their discovery. These large moons, named Io, Europa, Ganymede, and Callisto, are each distinctive worlds." http://solarsystem.nasa.gov/planets/profile.cfm?Display=Moons&Object=Jupiter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, toegegeven, de definities lopen een beetje door elkaar in dit geval. Zo heb je ook de volgende: "Our moon is a satellite to Earth." http://www.nasa.gov/audience/forstudents/k-4/dictionary/Satellite.html Ik probeer consequent onderscheid te maken.
rose
13 jaar geleden
Prijzenswaardig, SNE, dat zeker. Men kan echter in dit licht niet stellen dat het gebruik van maan voor een satelliet van Jupiter feitelijk onjuist is. Je begeeft je sowieso op glad ijs als je gaat beweren dat taalgebruik feitelijk onjuist is. (niet dat jij dat deed, trouwens)
de maan een sateliet? Ehh thats something new :) Ik vind het wel een goede vraag want idd van veel planeten hebben de manen echt namen en niet alleen maan, zoals wij onze maan "maan" noemen.