Ik hoor weleens dat niets sneller is dan licht. Hoe is het dan mogelijk dat licht niet kan ontsnappen aan een zwart gat?

Is de tegengestelde trekkracht van een zwarte gat bij het niet kunnen ontsnappen van licht uit een zwart gat niet een bewijs dat de lichtsnelheid niet de hoogst mogelijke snelheid is?

Toegevoegd na 1 minuut:
Of moet ik het zien als een racewagen die wordt tegengehouden door een vrachtwagen. De racewagen is sneller, maar de massa van de vrachtauto geeft de doorslag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (5)

Net zoals de maan niet ontsnapt aan de zwaartekracht van de aarde, zo ontsnapt licht niet aan de zwaartekracht van een zwart gat.
Door de zwaartekracht van de aarde wordt de baan van de maan steeds afgebogen, met als resultaat dat de maan een cirkelbeweging maakt in plaats van rechtuit te bewegen.
Zo wordt een lichtstraal ook constant afgebogen in de richting van het massamiddelpunt van een zwart gat. De snelheid blijft constant van grootte.
Reddie
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Reddie
Ik zat een beetje met dezelfde vraag als bikkelbal. Jouw uitleg heb ik vaker gehoord en is ongetwijfeld correct. Toch hoor ik ook altijd dat licht geen massa heeft. Hoe kan een zwart gat MET ZWAARTEKRACHT (hoe krachtig dan ook) dan dat licht aantrekken ? Of heeft licht dan toch massa. Mijn zelfverzonnen theorie is dan dat het licht gewoon recht door de ruimte reist, maar dat die ruimte zelf zo vervormd is dat de ruimte in dat zwarte gat als het ware een eigen bubble vormt binnen ons universum (het is immers een 'gat') en dat 'recht door de ruimte' door deze sterke vervorming voor het licht zelf wel recht is, maar van buitenaf gezien niet meer recht is. Kun jij dat bevestigen ? Of anders aangeven waar mijn redenatie niet klopt ? B.v.d.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Licht heeft geen *rust*massa, maar wel energie en dus dáárdoor massa. Licht wordt daarmee ook door zwaartekracht beinvloed.
Je redenatie met de bubble klinkt wel zoals die van het vervormde rubber sheet, dus lijkt geen verkeerde analogie. Besef wel dat het licht niet door de bubble zelf heengaat, maar alleen erlangs scheert. Van het "gat" zelf (d.w.z. het "ontbrekende"stuk binnen de waarneminghorizon) merkt het licht dus niet rechtstreeks iets. Maar inderdaad is de ruimte zelf rondom meevervormd, waardoor "lokaal recht" toch uiteindelijk "globaal krom" wordt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Geen *rust*massa, maar wel massa... ik wist niet dat er meerdere soorten massa waren. Weer wat geleerd :-) E=mc2 gaat volgens wikipedia over rustmassa, dus niet geheel van toepassing, maar ik denk dat ik begrijp in welke richting je me probeert te leiden met het feit dat licht energie en dáárdoor massa heeft. Geweldig interessant. Helaas is dit onderwerp slechts heel globaal behandeld tijdens mijn opleiding. :-( Als je met het vervormde rubber sheet bedoeld dat ze dan een gewicht in het midden leggen en dan een bal als een planeet om de 'zon' laten draaien, dan klopt dat wel met wat ik bedoel. Bedankt voor je aanvulling !
Reddie
10 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, sommige verschijnselen zijn tegen intuitief. Maar hoe je het ook wendt of keert, het is gewoon gemeten dat licht "last" heeft van de zwaartekracht. Of je het nu kunt verklaren of niet.
Je lijkt te stellen dat de trekkracht van het zwarte gat en de snelheid van het licht twee dingen zijn die als het ware met elkaar in gevecht zijn. In dit geval "wint" de trekkracht het van de lichtsnelheid. Dat is echter niet hetzelfde als zou de trekkracht "sneller gaan" dan het licht. Een kracht is niet hetzelfde als een snelheid. Niets gaat sneller dan het licht, maar het licht kan wel "ingesloten" raken.
Als je een steen omhoog gooit ontsnapt die niet aan de aantrekkingskracht van Aarde: hij valt terug. Tenzij je 'm met dik 10 km per seconde omhoog zou gooien, dan blijft ie altijd maar wegvliegen. Zou de Aarde zwaarder zijn, of compacter, dan is zelfs die 10 km/s niet genoeg. Een zwart gat is zó zwaar en compact dat zelfs de lichtsnelheid niet meer genoeg is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ik denk dat bikelbal refereert aan de snelheid van het licht i.v.m. de ontsnappingssnelheid.
Bij een zwart gat is de benodigde ontsnappingssnelheid groter dan de lichtsnelheid. En niets kan sneller dan het licht, dus niets kan ontsnappen vanaf de oppervlakte van een zwart gat,
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ow... dat bedoel je ook. Niet goed gelezen. Sorry :-(
Reddie
10 jaar geleden
Heeft echt niets met ontsnappingssnelheid te maken!
Sommige verschijnselen zijn tegen intuitief. Maar hoe je het ook wendt of keert, het is gewoon gemeten dat licht "last" heeft van de zwaartekracht, oftewel afbuigt in een zwaartekrachtveld. Of je het nu kunt verklaren of niet.
Het gegeven dát licht en andere elektromagnetische straling überhaupt een eindige snelheid heeft is hierin relevant.
Om het effect dat zwarte gaten hebben te bevatten, is het raadzaam het idee van een zwart gat als een soort giga-stofzuiger uit het hoofd te zetten en deze te beschouwen vanuit Einstein's ruimte-tijd.

Alles wat massa heeft slaat deuken in ruimte-tijd, aangezien massa direct in verband staat met zwaartekracht. Ook jouw en mijn lichaam bijvoorbeeld. Echter, zwaartekracht is de zwakste kracht in ons universum. Het effect van jouw lichaam op ruimte-tijd is daarom verwaarloosbaar.
Deze effecten worden pas goed zichtbaar op grote schaal.
Onze planeet, de Aarde bijvoorbeeld.
Stel ruimte-tijd voor als een gespannen rubberen vel. Op dat vel leg je een stuiterbal (Aarde). Deze zal een kuiltje veroorzaken. Rol je vervolgens een pingpongbal (de Maan) richting deze kuil, dan zal het balletje worden afgebogen en (in ideale omstandigheden) om de stuiterbal blijven cirkelen.
Je zal echter merken dat het pingpongballetje na zijn ontmoeting met de kromming die door de stuiterbal wordt veroorzaakt gewoon zijn weg zal vervolgen, mits de snelheid hoog genoeg is.

Nu zijn zwarte gaten een geval apart.
Wanneer een ster zwaar genoeg is (of beter gezegd: genoeg massa heeft), zal deze in zijn 'sterfproces' op gewelddadige wijze exploderen in vorm van een hyper- of supernova. De massa van de kern is niet meer opgewassen tegen de extreme zwaartekracht en implodeert. Deze massa wordt theoretisch oneindig compact samengeperst en slaat zo een gat in de eerder genoemde ruimte-tijd (ook wel singulariteit genoemd).
Het gaat hier om stervende sterren die minimaal 5 keer de massa van onze ster, de Zon hebben. Ruwweg 1,5 miljoen keer de massa van de Aarde.

In de analogie van het rubberen vel kan je dit vergelijken met een extreem zware knikker. De kuil wordt 'oneindig diep'.
Ook licht zal de structuur van ruimte-tijd moeten volgen en belandt dus in dit zwarte gat zodra dit zich binnen de invloedssfeer (ook wel waarnemingshorizon genoemd) begeeft.

De meest extreme gevallen vindt je in het centrum van sterrenstelsels. De tot de verbeelding sprekende superzware zwarte gaten. Dit zijn zwarte gaten met een massa die meer dan een miljoen keer hoger ligt dan die van de Zon.

Helemaal zeker is het overigens niet dat niets sneller is dan licht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de zwaartekracht van een zwart gat is zo ongelofelijk megasterk dat alles in de buurt ernaartoe wordt getrokken, zelfs het licht. dus je moet het inderdaad zien als de vrachtwagen en de raceauto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het zien als de aarde (zwart gat) en een zandkorrel (het licht). En als er iets van een ruimteschip ontwikkeld is door de bewoners van het zwart gat dan kunnen zij niet alleen de ruimte in maar dan zijn ze ook sneller dan het licht en als ze sneller dan het licht zijn dan zijn ze hier in een mum v tijd, alleen wij kunnen ze niet zien. Grt, Tino