hoe bereken je de massa van een planeet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.3K
Poet
10 jaar geleden
Volume maal gemiddelde dichtheid

Antwoorden (3)

Om tot het volume en dichtheid van een planeet te komen, om die te kunnen vermenigvuldigen ( = massa ), is het voor de astronoom vooral de uitdaging om o.a. via metingen met telescopen en registatie van straling, te bepalen uit welk materiaal het hemellichaam bestaat.

De meeste waarnemingen worden gedaan door middel van detectie en analyse van elektromagnetische straling, dus fotonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Er wordt helemaal niet gevraagd om het uit de dichtheid en het volume af te leiden. Dat is alleen de reactie van Poet. Het is eerder omgekeerd: dichtheid wordt berekend als je massa en volume weet.
De massa van een planeet kun je eigenlijk alleen maar bepalen als er een satelliet (maan) van de planeet gevonden is. Uit de omlooptijd T en de gemiddelde afstand a van die maan tot het midden van de planeet kun je dan de massa van de planeet berekenen met de formule M = 4π²a³/GT². G is de gravitatieconstante.
WimNobel
10 jaar geleden
Volgens de leerstof die ik gezien heb, zijn enkel de volgende gegevens vereist:
- De straal van die planeet
- De constante van Cavendich (6.675*10^-11)
- De massa van een peroon naar keuze
- De gravitatiekracht op die planeet

Als voorbeeld zullen we de massa van de aarde berekenen (er zal een kleine afwijking zijn met wat je op internet vind)

De straal van de aarde is 6366200 meter en mijn persoon weegt 50kg en de gravitatiekracht is 9.81m/s²

Door de wet van Newton is de Zwaartekracht van mijn persoon gelijk aan de kracht waarmee die persoon aan de aarde trekt (actie- en reactiekracht)

De berekeningen zie je op deze foto.

Toegevoegd na 3 minuten:
https://drive.google.com/file/d/0B9DRxjjlSW0ZSXZTLUczcVBsR1U/view?usp=sharing