Hoe lang duurde een dag 350 miljoen jaar geleden? En een jaar?

Op aarde bedoel ik natuurlijk.
En waarin kun je dit uitdrukken? Als een jaar korter duurt, maar de dagen zijn bijvoorbeeld ook korter, dan is er nog geen enkele referentie.
En een uur? Is er een manier om de tijd van toen met nu te vergelijken?

Toegevoegd na 4 uur:
Hebben meteoorinslagen in de geschiedenis van de aarde nog noemenswaardige invloed op de lengte van een dag of jaar gehad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Ha, die Wannabee;

Doordat de aarde steeds langzamer gaat draaien is het aannemelijk dat een dag oorspronkelijk korter duurde. Maar omdat er geen nauwkeurige waarnemingen van zijn zou er hooguit op grond van een rekenkundige formule eenmin of meer nauwkeurige schatting van te maken zijn. En datzelfde geldt voor een jaar: zonder te weten hoe snel destijds de aarde om de zon draaide is daar weinig zinnigs over te zeggen: misschien zaten er wel veel meer of minder dagen in een jaar. Het uur was hetzelfde: een uur is een afspraak waarin is vastgelegd dat die bestaat uit zestig minuten van zestig seconden. Tenzij je een uur definiëert als een vierentwintigste deel van eeen etmaal natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dag (een rondje rond de eigen as) duurde toen aanzienlijk korter.

De lengte van een dag neemt ongeveer met een snelheid 0,0015 seconde per eeuw af.

Als je deze afname constant veronderstel over en periode van 350 miljoen jaar, dan was de lengte van een siderisch dag toen ongeveer 22½ uur.

Fossielen uit het devoon tonen echter aan dat er toen meer dan 400 dagen in een jaar zaten, dan kom je al uit op een daglengte van minder dan 22 uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Er staat: "De lengte van een dag neemt ongeveer met een snelheid 0,0015 seconde per eeuw af". Dat moet zijn "neemt toe". De rotatiesnelheid neemt af, dus de daglengte neemt toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord!
Dat was eigenlijk mijn tweede vraag, neemt de draaisnelheid van de aarde (rond eigen as en rond de zon) lineair af?
En hoe kun je aan fossielen zien dat er 400 dagen in een jaar zaten?
En uit jouw laatste zin begrijp ik dat een jaar volgens jou even lang duurt als nu? Omdat je het huidige jaar door 400 dagen deelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En om je toegevoegde vraag of inslagen op de vroege aarde nog van invloed zijn geweest te beantwoorden: reken maar van yes. De aardas staat 23 graden uit het lood. Die heeft dus in het vroege verleden een enorme opdonder gehad. Waarschijnlijk van een andere planeet in wording. (protoplaneet) waardoor toen ook misschien de maan is onstaan (hoewel die theorie tegenwoordig weer in twijfel wordt getrokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling hanson!!!