Als ik op mars in een afgrond zou springen sla ik dan te pletter? er is bijna geen aantrekkingskracht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan hoe hoog de afgrond is, lijkt me
jc54
12 jaar geleden
Mars geeft je direct weer energie..... misschien stuiter je terug.

Antwoorden (2)

"bijna geen zwaartekracht" klopt niet, het is meer dan 1 derde van de aardse zwaartekracht. Bovendien is er nagenoeg geen atmosfeer, dus als die afgrond nogal diep is kun je nog wel eens harder terecht komen dan op aarde.

Toegevoegd na 17 uur:
Let er wel op dat alleen de snelheid hier uitmaakt, niet je effectieve gewicht. Want ook b.v. in de ruimte waar je (nagenoeg) gewichtloos bent wil je niet met 100km/u tegen een massief object aangeschoten worden, ook al heb je geen gewicht (maar wel massa !).
12 jaar geleden
Een te grote versnelling/vertraging (van hoge snelheid in heel korte tijd naar 0 snelheid, oftewel botsen, oftewel te pletter slaan) is waar wij aan kunnen overlijden. Je lichaam wordt bij een te grote vertraging teveel beschadigd. Daarom werken de Mythbusters ook altijd met van die stickers, die verkleuren als de versnelling/vertraging te groot wordt.

Andersom geldt trouwens ook, als je als astronaut wordt afgeschoten in een te krachtige raket, die dus te snel versnelt, dan wordt je in je stoel geplet.

Die versnellingen/vertragingen noemen we G-krachten (de g staat voor gravitational).

De zwaartekrachtversnelling op aarde is ongeveer 9,8 m/s^2. Dat wil zeggen dat als je van een gebouw af springt, je elke seconde 9,8 (laten we zeggen 10) meter per seconde sneller naar beneden gaat.
Laten we zeggen dat het gebouw 100m hoog is, dan kun je uitrekenen hoe lang het duurt voor je de grond raakt met deze formule:
d =1/2 a t^2, waar d = de afstand, a = de versnelling, en t is de tijd dat je erover doet.

100 = 1/2 * 9,8 * t^2
t^2 = 100/4,9 = 20,4
t = 4,5 seconden

Je doet er dus 4,5 seconden over voor je de grond raakt.
Tegen die tijd heb je een snelheid van 9,8 * 4,5 = 44.1 m/s = 158,76 km/h.
Stel je neemt aan dat de grond minimaal meegeeft, en jouw lijf ook een beetje natuurlijk, waardoor het 0,1 seconde duurt tussen t moment dat je de grond voor t eerst raakt, en t moment dat je volledig stil ligt, dan vertraagt je lichaam dus met 44,1 m/s gedeeld door 0,1 seconde = 441 m/s^2 = zo'n 44 G. Reken maar dat bij 44G de stickers van de mythbusters zouden verkleuren.

De zwaartekrachtversnelling op Mars is 3,74 m/s^2. Dat wil zeggen dat je elke seconde 3,74m/s sneller gaat.
Als je van hetzelfde gebouw af zou springen als in het voorbeeld hierboven, maar het gebouw zou op Mars staan, dan zou je misschien minder snel sneller gaan, maar je zou er ook langer over doen voor je beneden bent:

100 = 1/2 * 3,74 * t^2
t = 7,31 seconden

Tegen die tijd val je met een snelheid van 7,31 * 3,74 = 27.34 m/s = 98,42 km/h. Met de auto zou je met die snelheid een botsing zonder gordel ook echt niet overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
+1 voor een mooi en uitgebreid antwoord. Zou je ook een inschatting kunnen maken voor de invloed van de luchtweerstand ? Want bovenstaande geldt alleen in een vacuum. Uiteraard overleef je het dan nog steeds niet, maar ben erg benieuwd hoeveel het scheelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het toch echt niet eens met je bewering dat je val elke seconde wordt versneld.
Er zijn vele proeven gedaan met het van een hoog flatgebouw laten vallen van voorwerpen,waarbij een eenmaal gehaalde snelheid niet meer werd overschreden.
Het is pertinent niet waar dat je snelheid elke seconde hoger word.
Je valt met een constante snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jack7 Dat komt door de luchtweerstand. Dat je met een constante snelheid valt is ook niet waar, en geldt pas als de wrijvingskracht groot genoeg is om de valversnelling te compenseren. Voor dit verhaal maakt de luchtweerstand niet uit om het punt te maken. Zeker niet als het om Mars gaat omdat daar bijna geen luchtweerstand is door de vrijwel afwezige atmosfeer