is het mogelijk te ontdekken of er leven is op de (exo)planeet Gliese 370 b?

aangezien hij 63 lichtjaren van de aarde is.
hebben ze daar instrumenten voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet (op met moment dan): ze weten zelfs van Mars, die VEEEEEL dichterbij ligt, nog eens 100% zeker dat er zich daar geen leven bevindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met mars moeten ze gewoon stoppen,
of dieper naar de kern van de planeet gaan want daar boven op het oppervlak gaan ze niks vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als er bij Gliese alleen ondergronds leven is (zoals het dan eventueel ook bij Mars het geval zou zijn), dan kunnen ze dat dus in elk geval niet detecteren vanaf de aarde.

Het beste antwoord

nee, leven kunnen ze niet ontdekken. wat ze wel kunnen doen is analyseren van alle gegevens die ze hebben. zo kunnen ze bijvoorbeeld wel de omlooptijd berekenen en de afstand tot "zijn" ster.
als wij die ster in de gaten houden en er trekt een klein donker vlekje langs betekent dat dat we die planeet kunnen "zien". je kunt je voorstellen dat het licht van de ster door de atmosfeer heen trekt waardoor deze andere eigenschappen krijgt dan het initiele licht. als we dat licht analyseren met een spectrometer kunnen wij een idee krijgen uit welke stoffen die atmosfeer bestaat. op die manier kunnen we dus wel kijken of er leven mogelijk zou zijn.