Waarom zien planeten vanop de aarde eruit als sterren?

Planeten als Venus en Mars lijken op sterren als je ze met het blote oog kunt zien. Maar waarom eigenlijk? Dit zijn toch geen sterren en geven dus toch geen licht? En hoe zou de aarde er dan uitzien vanop Mars? Ook als een 'ster'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zou inderdaad een schijnster zijn.

Antwoorden (6)

de maan is toch ook geen ster en toch geeft het licht ? licht dat indirect afkomstig is van de zon. dat is hetzelfde met planeten. en inderdaad. de aarde zou je van die afstand ook als een klein zwak lichtpuntje zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net als de maan reflecteren de planeten het licht van de zon.
Ze hoeven dus zelf geen licht te geven om toch vanaf de aarde zichtbaar te zijn.
Alleen de planeten die relatief dicht bij de aarde staan zoals Venus en Mars zijn makkelijk met het blote oog te zien.
Zo is van Mars een duidelijke rode tint te zien, Venus is vaak als helder witte morgen- of avondster te zien.
De Aarde zal waarschijnlijk vanaf Mars er als een blauwachtige "ster" aan de hemel te zien zijn, de ervaring van de astronauten die op de maan geweest zijn wijzen in die richting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat die planeten licht weerkaatsen van de zon. Zo ziet de Aarde (en Jupiter) er uit vanaf Mars:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, mooi!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke van de twee is het? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koosknip: even inzoomen en dan nog een keer raden ;)
Ze zien er over het algemeen absoluut niet uit als sterren.
De binnenste planeten hebben net als de Maan : fasen (eerste kwartier...)
Saturnus heeft ringen.
Mars is goed zichtbaar rood en er zijn vanaf de Aarde een soort kanalen te zien.
Jupiter heeft rode vlekken en zonebanden.
Ze weerkaatsen allemaal licht van de Zon en stralen op zichzelf gen licht uit.
De andere planeten kan men met het blote oog niet zien (Uranus is twijfelachtig)
Met het blote oog zijn het allemaal puntjes.....maar neem eens een verrekijker? U zult zien dat Venus en Jupiter geen sterren zijn.
Met een sterrenkijker zal je onmoddellijk zien wat een ster is en een planeet.

Toegevoegd na 10 uur:
De Aarde zou van Mars af meestal minder fel zijn dan Venus.
Maar en de Aarde en Venus zouden fasen vertonen.
De
Aarde staat toch meestal dichter bij Mars ? Ja , maar Venus is zeer reflecterend en de Aarde met zijn donkerblauwe schijn , met wat lichtere wolken is dat absloluut niet. De Aarde lijkt vrij donker vanaf Mars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De planeten zijn minder ver weg van de aarde dan de sterren maar de planeten zijn wel kleiner. Met het blote oog gezien zijn de planeten precies sterren. De sterren geven licht en de planeten reflecteren het licht van de zon. Maar omdat de sterren veel harder schijnen en veel verder staan dan de planeten die licht zwak reflecteren, hebben ze met het blote oog gezien dezelfde lichtsterkte.

Toegevoegd na 1 minuut:
En daarom lijken ze precies op sterren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze zien er zeker niet hetzelfde uit.
Een ster twinkelt namelijk, en een planeet niet.

Een planeet is een soort (vuile) spiegel die het licht van de zon weerkaatst. Ze zijn dus niet zo helder, maar omdat ze dichtbij staan, kunnen we ze zien als grote punten.

De sterren zijn heel helder, want het zijn zonnen.
Maar ze staan veel en veel verder weg, zodat ze ook door de grootste telescoop worden gezien als een punt.
Zo kon men de doorsnee van Pluto meten, toen hij voor een ster langstrok. De ster ging verdween en kwam even later weer tevoorschijn; de tijdsduur was een maat voor de doorsnee van Pluto.

Dat twinkelen komt doordat het sterrenlicht wat in je oog valt, een baan door de atmosfeer volgt ter dikte van je pupil. Door wervelingen in de atmosfeer, valt het licht er wel eens naast. Het lijkt dan alsof de ster even uit is.
Het licht van een planeet vormt een conus, en is veel breder hoog in de lucht. Daardoor valt het licht altijd in je oog.