Wat zijn de aantallen in het universum van sterren(stelsels) e.d.?

Is er een lijst die een benadering geeft van de aantallen sterren, planeten, zwarte gaten, sterrenstelsels etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is niet mogelijk dat een lijst het aantal steren (stelsel) in het universum weet
Ik ben bang dat dat ook nooit een mogelijkheid zal worden daar zijn onze telescopen nog niet goed genoeg voor.

Antwoorden (5)

Er wordt vaak gezegd vele miljarden.

Bij zulke aantallen ga je al niet eens meer tellen, maar het zijn er in ieder geval niet minder.

Toegevoegd na 4 minuten:
Meer dan het aantal zankorrels op aarde, dus inclusief de woestijnen hehe. Hier in dit stukje hebben ze het over 70.000 miljard miljard sterren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met computermodellen is zoiets juist goed te berekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou best kunnen, maar als we het over zulke getallen hebben, dan is dat ontiegelijk veel. Alleen de foto van de hubble telescoop bevat al duizenden miljarden sterren, dus alleen dat kleine stukje van ons hemellichaam...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een heel goed antwoord :) Heel duidelijk stukje van die Simon Driver
dat zijn er teveel om daar een getal aan te geven het heelal is zo enorm groot dat kunnen we niet bevatten zo groot is het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het aantal sterren in ons sterrenstelsel wordt geschat rond de 150 tot 200 miljard. De schattingen voor het aantal sterren in een "gemiddeld" sterrenstelsel wordt ook rond dit aantal geplaatst.

Het aantal sterrenstelsels in het zichtbare universum wordt zover ik weet ook rond de 200 miljard geschat. Bedenkend dat de afbeelding hieronder - de Hubble Ultra Deep Field, gefotografeerd over een "leeg" stuk nachthemel (dus zonder voorgrondsterren) ter grote van ongeveer 1/7e van de volle maan - zo'n 10.000 sterrenstelsels bevat, valt hier ook wel wat voor te zeggen. Soortgelijke afbeeldingen in andere richtingen hebben hetzelfde soort resultaat opgeleverd.

Dan zou je het dus hebben op een geschat aantal sterren van zo'n 30 á 40 triljard (30.000.000.000.000.000.000.000 tot 40.000.000.000.000.000.000.000) sterren in het zichtbare universum. Daar we niet weten hoever het zich verder uitstrekt buiten het zichtbare gedeelte, valt er niet veel definitiefs te zeggen over het universum in z'n geheel.

Toegevoegd na 10 minuten:
(Ik zie dat de afbeelding niet mee wil werken - blijkbaar is de laagste resolutie-versie op m'n computer nog te groot voor GV. Doe het met deze link.)

http://i18.photobucket.com/albums/b145/simply_not_edible/HubbleUltraDeepField3100.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bezig - te groot voor GV, dus ik upload even naar elders; link is onderweg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie foto!
Eerst even dit : wij weten niet hoe groot het universum is.
We kunnen ons dus enkel baseren op het 'zichtbare' heelal ( dwz tot aan de oerknal ongeveer 15 miljard jaar geleden ) en het meetbare heelal : dat rekening houdt met de uitdeining van het heelal en in alle richtingen meet :zo'n 92 miljard lichtjaren in diameter. Daarbuiten weten we niets.
Er wordt in dit stuk -stukje heelal al meer dan 250 miljard sterrensteldels . Sommige sterrenstelsels hebben dan nog eens miljarden sterren. In ons eigen Sterrenstelsel (Melkweg) worden er tussen 250 miljard en 450 miljard sterren vermoed. Dus van ons eigen Melkweg weet men het bijlage nog niet. De meeste sterren hebben dan nog een aantal planeten en dergelijke ronddraaien: Ook dat aantal is onbekend.
Zelfs in ons eigen Zonnestelsel kennen we eigenlijk alleen de grootste objecten.
Dus getallen zijn alleen maar een indicatie voor iets ontelbaar groot.

Toegevoegd na 3 uur:
92 ly across :
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt aangenomen dat het heelal 15 miljard lichtjaar diameter is aangezien er geen centrum is vanwaar het uitdijt? En bovendien 13,2 Miljard jaar oud. Tenminste dat is wat ik leer op school e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt dus niet
Dat is het zichtbare deeltje ....we kunnen inderdaad niet verder kijken.
Het iets grotere stukje is meetbaar : we zien 15 miljard lichtjaren .....dus kijken we 15 milja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry...slipping ....dus kijken we 113,2 miljard jaar in het verleden . Vandaag de dag is het ginds reeds 15 (ik rond af) miljard jaar verder...en aangezien het heelal uitzet met een snelheid van het licht komt men op 46 miljard lichtjaar.
Wanneer we ons in het centrum stellen is e diameter 46 =46 in alle richtingen : dus 92 miljard lichtjaren.
Maar ook dit is maar een deeltje an het heelal...waar wij ons bevinden in het heelal (centraal of uithoek )is volledig onbekend.
Het heelal zou zelfs oneindig kunnen zijn :het is een open vraag.
Dit zijn wetenschappelijke bevindingen.
De school is in deze niet correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
113,2 is 13,2 tikfoutje
Ze zeggen dat een zandkorrol op aarde een sterren stelsel is dus heel veel xD